BEKROONDE VOERTUIGEN DRIJVEN STIJGENDE VERKOOPCIJFERS JAGUAR LAND ROVER IN 2017

•  Beste wereldwijde verkoopjaar ooit met 621.109 verkochte voertuigen
  • Stijgende verkoop van schone benzine- en dieselmotoren van Ingenium-familie
  • Verkoop gestegen in vergelijking met 2016 ondanks moeilijkere marktomstandigheden
  • Verkoop meer dan verdrievoudigd sinds 2009 dankzij bekroond productgamma
  • Jaguar verkoopt recordaantal van 178.601 voertuigen, een stijging met 20%
  • Land Rover levert recordaantal van 442.508 voertuigen, een stijging met 2%

Jan. – Dec.

% toename j.o.j.

December

% toename j.o.j.

Jaguar Land Rover

7%

1%

Jaguar

20%

8%

Land Rover

2%

4%

Ondanks de moeilijke omstandigheden in bepaalde landen behaalde Jaguar Land Rover in 2017 zijn hoogste wereldwijde verkoopcijfers ooit, met 621.109 verkochte voertuigen, een stijging met 7 procent in vergelijking met 2016 en ruim het drievoudige van de verkoop in 2009. Het zevende opeenvolgende jaar van groei werd voornamelijk gedreven door de introductie van nieuwe modellen in bestaande en nieuwe segmenten, de verhoogde verkoop van de schone diesel- en benzinemotoren uit de Ingenium-familie en de uitbreiding van de wereldwijde productiecapaciteit.

Jaguar verkocht 178.601 voertuigen, een stijging met 20 procent. 2017 was daarmee het sterkste jaar ooit van het merk. De stijging was te danken aan de verkoop van de Jaguar F-PACE, XE en XF, met inbegrip van de volledig nieuwe XF Sportbrake.

Met het recordaantal van 442.508 stuks in 2017 verkocht Land Rover 2 procent meer wagens dan in 2016. De bestseller van het jaar was de Discovery Sport, goed voor 126.078 exemplaren. Ook opmerkelijk was de verkoop van de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport, waarvan in totaal meer dan 190.000 stuks werden verkocht in 2017.

Ook mocht Jaguar Land Rover in 2017 wereldwijd 160 onderscheidingen in ontvangst nemen, waaronder die van ‘Wereldauto van het Jaar’ voor de Jaguar F-PACE. De fabrikant ontving ook onderscheidingen voor zijn uitmuntende productie (‘Excellence in Manufacturing’) en baanbrekende technologie (‘Technology Pioneer of the Year’). Bovendien werd de groep door Autobest uitgeroepen tot ‘CompanyBest 2017’, voor zijn consistente innovatie, groei en wereldwijde investeringen.

De groei in China en de Verenigde Staten hielp de groep om de moeilijke markomstandigheden in Europa, het Verenigd Koninkrijk en de overzeese markten te compenseren. China was in 2017 de belangrijkste verkoopregio voor de onderneming met een jaarverkoop van 146.399 stuks, een stijging van 23 procent op jaarbasis. Noord-Amerika rapporteerde een record voor het kalenderjaar, goed voor 128.097 exemplaren en een stijging met 9 procent in vergelijking met het vorige record van 2016.

Ook in België en het Groothertogdom Luxemburg zette de groep mooie cijfers neer: er werden 10.669 Jaguars en Land Rovers ingeschreven, ongeveer evenveel als het record van 2016, waarvan 3.665 Jaguars (+11%) en 7.005 Land Rovers (+ 0,7%). Hetzelfde geldt voor Europa, waar Jaguar Land Rover 138.643 voertuigen verkocht, ongeveer evenveel als het jaar ervoor, ondanks de moeilijke marktomstandigheden. De verkoop daalde met  0,5 procent in andere overzeese markten.

Dit jaar zal de verkoop opnieuw de vruchten plukken van de nieuwe modellen die de komende maanden op de markt komen, zoals de nieuwe compacte prestatie-SUV E-PACE, de opgefriste Range Rover en Range Rover Sport (inclusief plug-in-hybridemodellen) en de elektrische prestatie-SUV Jaguar I-PACE.

Voor meer informatie, bezoek www.newsroom.jaguarlandrover.com of contacteer:

Isabelle Michiels, PR Manager Jaguar Land Rover Belux

T: 03 241 11 32

M: 0476 427 738

E: imichiel@jaguarlandrover.com

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ‘s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van de meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken ter wereld. Wereldwijd stellen we meer dan 44.000 mensen tewerk en ondersteunen we nog eens ongeveer 260.000 arbeidsplaatsen bij onze retailers, leveranciers en lokale afdelingen. De productie is geconcentreerd in het VK. Daarnaast zijn er ook fabrieken in China, Brazilië, Oostenrijk en Slowakije.

Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door de passie om wagens te maken die de beste in hun klasse zijn en onze klanten fantastische ervaringen bieden gedurende hun hele levensduur. Onze producten worden wereldwijd verkocht. In 2017 verkocht Jaguar Land Rover 621.109 wagens in 130 landen. Meer dan 80 procent van onze wagens was bestemd voor de export.