DE AUTO DIE REAGEERT OP UW STEMMING: NIEUWE TECHNOLOGIE VAN JAGUAR LAND ROVER HELPT STRESS TE VERMINDEREN

• Jaguar Land Rover ontwikkelt nieuwe AI-technologie om veranderingen in de stemming van de bestuurder achter het stuur beter te begrijpen
  • Instellingen van systemen in het interieur worden aangepast in functie van de gezichtsuitdrukkingen van de bestuurder om stress aan te pakken
  • Uit rapporten blijkt dat 74% toegeeft zich elke dag gestrest of overweldigd te voelen
  • Het nieuwe stemmingsdetectiesysteem maakt deel uit van een reeks technologieën die Jaguar Land Rover onderzoekt in het kader van zijn ‘tranquil sanctuary’-visie om de hele rijervaring te verbeteren

Jaguar Land Rover onderzoekt nieuwe technologie op basis van artificiële intelligentie die in staat is te begrijpen wat onze gemoedstoestand is tijdens het rijden, en de instellingen van systemen in het interieur aanpast om het welzijn van de bestuurder te verhogen.

De technologie monitort en evalueert met een naar de bestuurder gerichte camera en biometrische sensoren de stemming van de bestuurder en past vervolgens tal van systemen in het interieur aan, zoals de verwarming, de ventilatie en airconditioning, het entertainmentsysteem en de sfeerverlichting. De instellingen worden gewijzigd in functie van de gezichtsuitdrukkingen van de bestuurder om stress aan te pakken. Uit rapporten blijkt dat 74% van ons toegeeft zich elke dag gestrest of overweldigd te voelen*.

Het stemmingsdetectiesysteem volgt met behulp van de nieuwste AI-technologie continu de nuances in de gezichtsuitdrukkingen van de bestuurder en zorgt automatisch voor de geschikte instellingen. Na verloop van tijd leert het systeem de voorkeuren van de bestuurder en worden de aanpassingen steeds specifieker op maat van de persoon in kwestie.

Aanpassingen van de personaliseringsinstellingen zijn bijvoorbeeld het instellen van rustgevende kleuren voor de sfeerverlichting als het systeem detecteert dat de bestuurder stress ervaart, het selecteren van een favoriete afspeellijst als er tekenen zijn van vermoeidheid, of het verlagen van de temperatuur als de bestuurder begint te geeuwen of er andere signalen zijn van slaperigheid.

Jaguar Land Rover doet ook proeven met soortgelijke technologie voor de passagiers achteraan, met een in de hoofdsteun geïnstalleerde camera. Als het systeem tekenen van vermoeidheid detecteert, zou het achteraan de verlichting kunnen dimmen, het glas van de ruiten verduisteren en de temperatuur hoger instellen, om een passagier te helpen slapen.

Dr. Steve Iley, Chief Medical Officer van Jaguar Land Rover, verklaarde: “Terwijl we evolueren naar een toekomst met zelfrijdende voertuigen, blijft de focus voor ons net zo sterk op de bestuurder als die altijd al is geweest.

Met een holistische benadering van de afzonderlijke bestuurder, en door veel van wat we tijdens de voorbije 10 tot 15 jaar geleerd hebben uit het onderzoek naar persoonlijk welzijn te implementeren, kunnen we ervoor zorgen dat onze klanten zich onder alle rijomstandigheden – ook tijdens eentonige ritten op de autosnelweg – goed, betrokken en alert blijven voelen achter het stuur.”

Het nieuwe stemmingsdetectiesysteem maakt deel uit van een reeks technologieën die Jaguar Land Rover onderzoekt in het kader van zijn ‘tranquil sanctuary’-visie (sereen toevluchtsoord) om de rijervaring te verbeteren. Met als doel in elk van zijn luxewagens een plaats van rust en geborgenheid te creëren, test de constructeur een brede waaier aan systemen die het welzijn van de bestuurder en de passagiers vergroten, om te garanderen dat de inzittenden zich zo goed mogelijk voelen en er tegelijk voor te zorgen dat de bestuurder opmerkzaam en alert blijft en de controle behoudt.

Stemmingsdetectiesoftware is het nieuwste en meest geavanceerde in de bestaande driver tracking-technologie van Jaguar Land Rover. De Driver Condition Monitor, die detecteert of de bestuurder slaperig begint te worden en vervolgens waarschuwt om een pauze in te lassen, is beschikbaar op alle modellen van Jaguar en Land Rover.

*https://www.mentalhealth.org.uk/publications/stress-are-we-coping

Over Jaguar Land Rover: de toekomst van moderne luxe opnieuw uitvinden door design

De Reimagine-strategie van Jaguar Land Rover vertaalt zich in een duurzaamheidsgerichte visie op

moderne luxe door design.

Onze toonaangevende, moderne luxe modellen Range Rover, Discovery, Defender en Jaguar zijn wereldwijd in trek. In boekjaar 2021/22 verkochten we meer dan 370.000 wagens in 123 landen. Geëlektrificeerde modellen waren goed voor ongeveer twee derde van de verkochte wagens, dankzij een modellengamma dat naast de nieuwste benzine- en dieselmotoren ook volledig elektrische en hybride elektrische technologieën omvat.

We transformeren onze onderneming om tegen 2039 netto nul CO2 uit te stoten in onze toeleveringsketen, producten en activiteiten en hebben een stappenplan uitgewerkt om de emissies in onze eigen activiteiten en waardeketens tegen 2030 te verminderen door middel van goedgekeurde, op wetenschap gebaseerde doelstellingen. Elektrificering staat centraal bij deze strategie ; alle Jaguar en Land Rover modellen zullen tegen het einde van dit decennium verkrijgbaar zijn in een volledig elektrische uitvoering.

We zijn een Brits bedrijf in hart en nieren, met twee grote ontwerp- en ontwikkelingssites, drie productievestigingen, een motorenfabriek en een batterijassemblagefabriek. We hebben ook autofabrieken in China, Brazilië, India, Oostenrijk en Slowakije, naast zeven technologiecentra over de hele wereld.

Jaguar Land Rover, sinds 2008 een volwaardige dochteronderneming van Tata Motors, heeft een ongeëvenaarde toegang tot toonaangevende wereldspelers in technologie en duurzaamheid binnen de bredere Tata Group.

Voor meer informatie over de Reimagine-strategie van Jaguar Land Rover kunt u terecht op: