DE PAARDENKRACHT VAN DE DISCOVERY SPORT VERSUS HONDENKRACHT IN SNEEUWTUNNELRACE

• De Discovery Sport neemt het op tegen een span sledehonden in de skitunnel in het Finse Vesileppis: 290 pk aan Ingenium-kracht versus de 'hondenkracht' van een kampioenenteam onder de sledehonden.
  • De Discovery Sport blinkt uit in de gladde vriesomstandigheden dankzij zijn intelligente vierwielaandrijving, het Terrain Response-systeem en zijn geavanceerde Ingenium-benzinemotor.
  • Land Rover biedt de sledehonden tijdens de Finse zomer al de kans om te beginnen trainen voor de winter.
  • De veelzijdige Discovery Sport is nu het best verkochte Land Rover-model: in 2017 werden tot dusver al 75.000 exemplaren geleverd.
  • Bekijk hier de volledige race: https://youtu.be/AUz01Cgr-ac

Vesileppis, Finland: Naar schatting 50% van alle Land Rover-klanten heeft een hond of neemt geregeld een hond mee in de wagen. Land Rover besliste daarom zijn hondvriendelijkheid aan de tand te voelen en bracht een span sledehonden naar een ondergrondse sneeuwtunnel in Finland voor een unieke training.

Het is een warme zomer dit jaar waardoor er in grote delen van Noord-Europa geen sneeuw ligt. Land Rover bracht daarom een span husky’s naar de skitunnel in het Finse Vesileppis voor een welkome sprint op de sneeuwpiste. Met de kampioenschappen in de winter in het vooruitzicht konden de husky’s namelijk wel wat training gebruiken.

De Discovery Sport maakte het de Finse kampioene op de middellange afstand Laura Kääriäinen en haar zes sledehonden bijzonder lastig. In de ondergrondse skitunnel in het Finse Vesileppis namen ze het tegen elkaar op in een unieke sprint van 1 km.

De kronkelende tunnel bevindt zich 35 m onder de grond en wordt constant op -2°C gehouden waardoor er de hele zomer lang 20 mm sneeuw ligt. De perfecte plek dus om de offroadcapaciteiten van de Discovery Sport aan de tand te voelen.

De honden namen een rechtstreekse route en hun opdracht was simpel: zodra ze voorbij de eerste helling waren, konden ze snelheid maken en een snelheid handhaven van om en bij de 35 km/u. De Discovery Sport daarentegen moest voorbij een reeks blokken ijs zien te geraken die de weg blokkeerden en zijn wieluitslag en tractiecontrole op de proef stelden.

Over de twee ronden in de tunnel waren de sledehonden en de Discovery Sport aan elkaar gewaagd, maar het was uiteindelijk de Land Rover die met een (honden)neuslengte de unieke race won.

Bestuurder Karl Richards, Lead Engineer Stability Control Systems bij Jaguar Land Rover, verklaarde:

“Sneeuw is een van de meest veeleisende ondergronden waarmee bestuurders over de hele wereld geconfronteerd worden in de winter. De Discovery Sport voelde zich in die omstandigheden net zo op zijn gemak als de honden. Met de geavanceerde Terrain Response-technologie en intelligente vierwielaandrijving van Land Rover zit onze compacte premium-SUV in een eigen klasse wat offroaden betreft – zowel voor de tweevoeters als de viervoeters onder ons.”

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.landrover.com

Video embed code:

Aantekeningen voor de redacteurs:

Discovery Sport

De Discovery Sport is het snelst verkopende model van Land Rover. Sinds zijn lancering in 2014 werden er wereldwijd al ruim 200.000 exemplaren van verkocht. De compacte premium-SUV biedt ongeëvenaarde terreincapaciteiten, tot zeven zitplaatsen, een hoogwaardig interieur, en een uitgebreid motorengamma met geavanceerde Ingenium-benzine- en dieselmotoren.

De dieselmotor is beschikbaar als Td4 van 150 pk en als Sd4 van 180 pk of 240 pk. De Si4 Ingenium-benzinemotor biedt klanten de keuze uit varianten van 240 pk en 290 pk.

De Discovery Sport die werd ingezet voor de race in de tunnel, was voorzien van het Dynamic Exterior Pack, met onder meer een voorbumper met grotere luchtinlaten voor een nog betere motorkoeling en een extra krachtige look. Nog andere kenmerken zijn een radiatorrooster en nummerplaatbord in glanzend zwart en een hertekende achterbumper met geïntegreerde uitlaten.

Over Land Rover

Sinds 1948 maakt Land Rover authentieke 4x4’s die het volledige gamma aan capaciteit bieden voor alle modellen. Defender, Discovery, Discovery Sport, Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar en Range Rover Evoque bepalen stuk voor stuk de SUV-sector in de wereld; 80 procent van deze reeks modellen wordt naar meer dan 100 landen geëxporteerd.

Isabelle Michiels PR Manager, Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ‘s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van de meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken ter wereld. Wereldwijd stellen we meer dan 44.000 mensen tewerk en ondersteunen we nog eens ongeveer 260.000 arbeidsplaatsen bij onze retailers, leveranciers en lokale afdelingen. De productie is geconcentreerd in het VK. Daarnaast zijn er ook fabrieken in China, Brazilië, Oostenrijk en Slowakije.

Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door de passie om wagens te maken die de beste in hun klasse zijn en onze klanten fantastische ervaringen bieden gedurende hun hele levensduur. Onze producten worden wereldwijd verkocht. In 2017 verkocht Jaguar Land Rover 621.109 wagens in 130 landen. Meer dan 80 procent van onze wagens was bestemd voor de export.