EERSTE RANGE ROVER GEBOUWD MET SOCIAL DISTANCING ROLT VAN JAGUAR LAND ROVERS PRODUCTIELIJN IN SOLIHULL

• Eerste Range Rover gebouwd volgens de nieuwe richtlijnen inzake ‘social distancing’ om de gezondheid en het welzijn van Jaguar Land Rover werknemers te verzekeren
  • Doorgedreven protocol en richtlijnen in het hele bedrijf om doeltreffende  'social distancing', hygiëne en gezondheidsmonitoring te verzekeren
  • Werknemers aangemoedigd om veilig, vriendelijk en gezond te blijven

20 mei 2020, Antwerpen – Nadat de Jaguar Land Rover fabriek van Solihull recent een productieonderbreking inlaste als gevolg van de coronapandemie rolde er vandaag de eerste Range Rover van de band die werd gebouwd conform de richtlijnen inzake ‘social distancing’.

Na een doorgedreven evaluatie van alle productielijnen, ontwikkelingsfaciliteiten, kantoren en gemeenschappelijke ruimtes werden er doeltreffende maatregelen getroffen om de ‘social distancing’, hygiëne en gezondheidsmonitoring te verzekeren nu de productie geleidelijk aan weer wordt opgestart.

De gezondheid en het welzijn van de werknemers staan centraal in dit plan en met de implementatie van het nieuwe protocol zal de werkdag van de personeelsleden ingrijpend veranderen vanaf het moment dat ze de fabriek binnenkomen.

De maatregelen omvatten temperatuurcontroles met thermische camera’s, een afstand van twee meter tussen mensen waar mogelijk, persoonlijke beschermingsmiddelen wanneer die afstand niet mogelijk is, invoering van eenrichtingssystemen en een verbeterde reiniging in de faciliteiten. Bovendien biedt Jaguar Land Rover elke werknemer een herbruikbaar gelaatsscherm aan, dat door de onderneming werd vervaardigd.

Grant McPherson, Executive Director Manufacturing bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “De eerste Range Rover die vandaag van de band rolt, is een belangrijk moment voor Jaguar Land Rover, voor al onze personeelsleden en voor de vele ondernemingen in onze toeleveringsketen. Hij maakt een einde aan de tijdelijke productiestop en geeft aan dat we stilaan terugkeren naar de normaliteit. Een nieuwe vorm van normaliteit weliswaar.

Dit zorgt voor heel wat emoties, van zorgen over de hygiëne tot opluchting dat ze terug aan het werk kunnen en tevredenheid dat ze hun collega’s terugzien. De gezondheid en het welzijn van onze medewerkers was onze voornaamste bekommernis bij de implementatie van de maatregelen. De komende maanden zullen we er als team alles aan doen om veilig, vriendelijk en gezond te blijven. Ons motto is dan ook ‘Stay safe. Be kind. Stay well'.”

Als aanvulling op de nieuwe maatregelen vragen we van onze medewerkers enkele extra inspanningen alvorens terug aan het werk te gaan. Zo dienen ze een online medische vragenlijst in te vullen, een gezondheids- en welzijnscharter te ondertekenen en thuis hun temperatuur te meten voor elke shift.

Dr. Steve Iley, Chief Medical Officer van Jaguar Land Rover, verklaarde: “De huidige situatie hebben we nooit eerder meegemaakt en mijn gedachten gaan uit naar iedereen die getroffen is door COVID-19, en naar de zorgverleners, die wereldwijd heel wat waardering genieten door hun strijd tegen het coronavirus.

De gezondheid, de veiligheid en het welzijn van de Jaguar Land Rover-familie gaan uiteraard boven alles. We hebben uiterst doeltreffende protocollen en richtlijnen uitgewerkt zodat onze mensen met een gerust hart kunnen terugkeren naar het werk.

Die maatregelen steunen op een doorgedreven medische en operationele evaluatie, inclusief lessen die we hebben geleerd van onze teams in China en Slowakije. We blijven de COVID-19-situatie opvolgen, conform de richtlijnen van alle relevante autoriteiten in de markten waar we actief zijn, en zullen ons snel aanpassen naarmate die richtlijnen veranderen.”

Des Quinn, National Officer van Unite the Union, voegde daaraan toe: "We zijn tevreden dat Jaguar Land Rover niet alleen richtlijnen van de overheid heeft geïmplementeerd, maar ook alles in het werk heeft gesteld om de werknemers zoveel mogelijk veilige systemen te bieden vanaf het moment dat ze aankomen op het werk tot het moment dat ze weer naar huis gaan."

Ook in Nitra (Slowakije) en Graz (Oostenrijk) werd de productie van Jaguar en Land Rover voertuigen deze week hervat. Vorige week begon het team van het Engine Manufacturing Centre in Wolverhampton (Verenigd Koninkrijk) opnieuw Ingenium-motoren te bouwen om de productie geleidelijk aan te kunnen hervatten. Op 8 juni gaat ook de productie in Halewood (Verenigd Koninkrijk) weer van start, te beginnen met één shift. In Castle Bromwich vinden kleine bedrijfskritische activiteiten plaats om Jaguar Land Rover voor te bereiden op de lancering van het nieuwe modeljaar.

De joint-venturefabriek van de constructeur in Changshu (China) is sinds midden februari operationeel. De Chinese autoverkoop herstelt zich en klanten keren terug naar de showrooms nadat de lockdown werd opgeheven.

Nu landen de richtlijnen inzake afstand versoepelen en retailers over de hele wereld hun deuren weer openen, zal de herstart van de productie in de andere fabrieken van de onderneming te gepasten tijde worden bevestigd.

OPMERKINGEN VOOR REDACTEURS

·       De fabriek in Solihull heeft een oppervlakte van 1.214.100 m² (grootte van een kleine stad) en bestaat uit zes constructiehallen (2 x Trim & Final, 1 x Paint, 2 x Body in White en 1 x Press), elk met individuele vereisten en processen die in overweging genomen moesten worden voordat de ‘social distancing’-maatregelen geïmplementeerd konden worden.

·       In sommige delen van de assemblagelijn, zoals bij ‘In Process Testing’, laten de normale werkmethoden een afstand van 2 m toe tussen de personen. In andere delen, zoals bij de bumperinstallatie, is het echter niet mogelijk om de afstand van 2 m te bewaren vanwege de aard van de taak. In deze stations ontvangen werknemers het gepaste niveau van persoonlijke beschermingsmiddelen om dat stadium van het productieproces te voltooien.

·       In de assemblagehallen voeren de medewerkers meer dan 800 verschillende taken uit en monteren ze gemiddeld 2.800 componenten op elke wagen.

·       Vanaf deze week zijn er ongeveer 2.500 medewerkers ter plaatse.

·       Er werden meer dan duizend borden aangebracht die de medewerkers herinneren aan de ‘social distancing’-maatregel.

·       In de fabriek zijn er eenrichtingssystemen geïntroduceerd.

·       20 thermische beeldvormingscamera’s kunnen bijna onmiddellijk de temperatuur van een persoon aflezen.

·       In de fabriek van Solihull werden honderden liters desinfecterende handgel geproduceerd, volgens de WHO-richtlijnen.  Iedereen ontvangt een flesje handgel (zakformaat) wanneer ze weer aan het werk gaan (Solihull en EMC).

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.jaguar.com en www.media.landrover.com of neemt u contact op met:

​PR Manager Jaguar Land Rover Belux
​T: 03 241 11 35