FUTURE-TYPE CONCEPT: JAGUARS VISIE VOOR 2040 EN VERDER

• FUTURE-TYPE concept is Jaguars visie op een autonoom voertuig op verzoek.
  • Volledig autonoom maar ook bestuurbaar.
  • In een toekomstige wereld van gedeelde mobiliteit en mobiliteit op verzoek zou het wel eens kunnen dat u enkel een stuur bezit in plaats van een hele auto.
  • Jaguar Land Rover verkent de toekomst met ‘Sayer’, het geconnecteerde, intelligente, afneembare stuurwiel waarmee u kunt praten.
  • FUTURE-TYPE biedt autonoom of ondersteund rijden, omdat u misschien zelf ook af en toe wilt genieten van de sensaties van het rijden.
  • Geavanceerde technologieën zullen zelf rijden veiliger maken.
  • Innovatief smal koetswerk met semitandemlay-out (2+1) om rijden en parkeren in de stad te optimaliseren.
  • Om de maatschappelijke voordelen van autonoom rijden te maximaliseren, biedt de FUTURE-TYPE een sociale ‘face-to-face’-opstelling.

Londen, Verenigd Koninkrijk – De Jaguar FUTURE-TYPE is een studiemodel dat vooruitblikt op een compacte ‘on demand’ prestigewagen voor de mobiliteitsbehoeften van de toekomst.

De volledig autonome conceptcar verkent een nieuwe vorm van mobiliteit in een wereld waar Jaguar-klanten steeds een volledig opgeladen FUTURE-TYPE kunnen oproepen. Deze auto biedt een blik in de toekomst en leent zich voor een autonome, geconnecteerde, elektrische en gedeelde mobiliteit (ACES).

Centraal in het concept staat ‘s werelds eerste intelligente en geconnecteerde stuurwiel. Het stuurwiel woont in uw huis en wordt uw vertrouwde metgezel. Sayer, genoemd naar de ontwerper van de E‑Type, is het eerste spraakgestuurde stuurwiel met artificiële intelligentie (AI) dat honderden taken zal kunnen uitvoeren. Het kan uw auto oproepen, muziek afspelen of een tafel in een restaurant reserveren en weet zelfs wat er in uw koelkast staat. Sayer is als het ware uw lidmaatschap van onze club voor services op verzoek. Met deze club kunt u als enige eigenaar worden van een wagen of de wagen delen met anderen in uw gemeenschap. In dat laatste geval bent u enkel eigenaar van het stuur, niet van de wagen zelf.

Morgen om 08:00 uur een vergadering op twee uur rijden van thuis? Vraag het gewoon aan Sayer van bij u thuis in de woonkamer. Het stuurwiel bepaalt dan wanneer u moet opstaan en wanneer een wagen autonoom voor uw deur moet aankomen. Het kan zelfs aangeven op welke momenten u het misschien leuk zou vinden om zelf te rijden.

Sayer is het hart van een geavanceerd HMI-systeem waarmee u gedurende de hele rit verbonden blijft met uw wereld ... of juist niet als u liever in uw eentje geniet van het plezier van zelf rijden. De inzittenden kunnen informatie van verscheidene sferen van hun wereld oproepen en ze tot leven brengen via het systeem. Raadpleeg de sferen woning, gezin, vrienden of werk om te controleren wat er gebeurt en blijf verbonden met alle facetten van uw leven. Kies een enkele sfeer, verschillende sferen tegelijk of helemaal geen sfeer om op te roepen wat u nodig hebt en te verbergen wat u niet nodig hebt.

“De FUTURE-TYPE biedt een inzicht in de toekomstmogelijkheden op het gebied van rijden en autobezit. Hij maakt deel uit van onze visie op hoe een luxemerk verleidelijk kan blijven in een volledig gedigitaliseerde en autonome wereld”, verduidelijkte Ian Callum, Director of Design bij Jaguar.

“Onze FUTURE-TYPE Concept is een geavanceerd project dat onderzoekt hoe we ervoor kunnen zorgen dat Jaguars ‘op verzoek’ aantrekkelijk blijven voor klanten in 2040 en daarna. Naar het werk pendelen, autonoom kinderen afhalen aan de schoolpoort of genieten van zelf rijden tijdens een weekendje op het platteland ... Als klanten zich op verzoek kunnen laten rondrijden in de stad, moeten we alles in het werk stellen opdat ze onze 24-urenservice verkiezen boven die van onze concurrenten.”

In de geconnecteerde wereld van morgen zouden klanten op verzoek kunnen beschikken over een volledig opgeladen FUTURE-TYPE. Als u uw kind naar school brengt en slechts twee plaatsen nodig hebt, kunt u een FUTURE-TYPE met sociale 2+1-opstelling oproepen, zodat u tegenover elkaar kunt zitten praten, terwijl de wagen u autonoom en via de snelste en energiezuinigste route naar uw bestemming brengt.

De FUTURE-TYPE zal communiceren met andere wagens en coöperatieve rijtechnologieën gebruiken. Dankzij die samenwerking kunnen auto’s dichter op elkaar rijden en wordt veranderen van rijstrook en wegrijden op kruispunten veiliger en efficiënter.

Daardoor wordt de wegcapaciteit beter benut en worden ongevallen vermeden terwijl de FUTURE-TYPE door zijn beperkte breedte minder plaats inneemt op de weg en op parkeerterreinen.

De bestuurder kan de FUTURE-TYPE vragen om autonoom te rijden op stresserende en vermoeiende delen van de reis, zoals zwaar verkeer of wegenwerken of wanneer ze willen werken of een film willen bekijken. Maar voor de momenten waarop een bestuurder zelf wil genieten van de rijsensaties van open wegen, behoudt het concept een stuurwiel.

Die tweeledige benadering laat bestuurders zelf kiezen of ze autonoom of ondersteund willen rijden. In dat laatste geval wordt hij bijgestaan door de technologieën waarmee de FUTURE-TYPE zichzelf kan besturen. Deze technologieën werken op de achtergrond om rijden in de toekomst veiliger en aangenamer te maken, terwijl de auto steeds alert blijft en weet wat er zich aan de horizon afspeelt.

“Vandaag biedt Jaguar zijn klanten een dynamische en emotionele ervaring. Of het nu gaat om de opwindende rijsensaties van een auto, zijn klank, zijn iconische design of de verbondenheid tussen de bestuurder en de weg, onze klanten geven ons steeds te kennen dat ze zich bijzonder voelen in hun Jaguar. Met de FUTURE-TYPE onderzoeken we hoe we die emotionele verbondenheid kunnen behouden in een wereld waarin mensen niet noodzakelijk een auto bezitten of waarin een Jaguar een autonome wagen op verzoek is”, voegde Ian Callum nog toe.

“In een toekomst van services op verzoek en autodelen zullen luxe- en prestigewagens nog steeds een plaats hebben, net als rijplezier. Mensen zullen altijd stijlvol en comfortabel willen leven, terwijl de toename van autodelen mensen zelfs meer kansen geeft om te ervaren wat een Jaguar te bieden heeft, ook als ze die niet wensen te bezitten.”