• Als wereldprimeur gevoerd onderzoek van Jaguar Land Rover voorziet auto-interieurs van in de structuur geïntegreerde elektronica.
  • De LESA-technologie (Lightweight Electronics in Simplified Architecture) zal gebogen schermen op dashboards mogelijk maken en automobilisten in staat stellen het interieur te personaliseren via koetswerkpanelen die van kleur kunnen veranderen.
  • De bekroonde LESA-technologie bouwt voort op bestaande technologie voor printbare elektronica die toegepast wordt in soepele wearables en oled-tv's.
  • Bij een test werd het gewicht met 60% verlaagd, door de klassieke stuureenheid te elimineren en het circuit rechtstreeks op het onderdeel te printen.

Dinsdag 5 november 2019, Antwerpen – Het baanbrekende onderzoek van Jaguar Land Rover naar in de structuur van de auto geïntegreerde elektronica zou het mogelijk maken dashboards te vervangen door gebogen schermen, en zou automobilisten in staat stellen het interieur te personaliseren via koetswerkpanelen die van kleur kunnen veranderen.

Jaguar Land Rover ontwikkelt als wereldprimeur de LESA-onderzoekstechnologie (Lightweight Electronics in Simplified Architecture) – gebruikt in soepele wearables en gebogen oled-tv's – voor auto-interieurs. De technologie heeft het potentieel om de interieurs van de toekomst radicaal te veranderen en zou klanten meer mogelijkheden bieden om hun auto aan te passen aan hun behoeften.

Met de LESA-technologie zal Jaguar Land Rover koetswerkpaneeldisplays kunnen produceren die enkel informatie tonen wanneer dat nodig is en designers zullen helpen om gestroomlijnde interieurs zonder knoppen te tekenen voor de wagens van de toekomst. Die interieurs zouden dan mogelijkheden bieden als personaliseerbare sfeerverlichting, bedieningselementen op de koetswerkpanelen, over de hoeken doorlopende dashboards zonder knoppen, en verwarmbare stuurwielen bekleed met geavanceerde types stof/leder.

De innoverende geprinte elektronica zal ook het gewicht van de elektronica in de auto met tot 60% doen dalen. Bekabeling, sensoren en rekenkracht zitten vervat in niet-metalen materialen, waardoor geen omvangrijke stuureenheden meer voorzien moeten worden.

Systemen op basis van de bekroonde LESA-technologie zouden sneller, eenvoudiger en meer geautomatiseerd gecreëerd kunnen worden, flexibeler zijn in het gebruik en een aantal technologische innovaties bieden, zoals digitale beeldvorming op ondergronden als hout zonder dat daarvoor een scherm nodig is. De technologie maakt het ook mogelijk een auto te voorzien van zonnepanelen zonder hem zwaarder te maken. De hernieuwbare energie van de zon zou dan gebruikt kunnen worden om de batterij op te laden.

Het systeem 'vouwt' computermodellen (CAD) van een onderdeel virtueel open naar de 2D-structuur ervan. Het vereiste elektronische circuit, dat normaliter in een klassieke stuureenheid zit, wordt dan op het platte oppervlak geprint. Componenten worden erop gemonteerd, waarna het CAD-model weer in zijn oorspronkelijke 3D-vorm geplooid wordt. Het onderdeel wordt vervolgens geproduceerd met de elektronica in de structuur geprint.

Jaguar Land Rover heeft met succes LESA-technologie getest met een prototype van een bedieningsconsole in het plafond, die 60% lichter gemaakt werd en waarvan de dikte gereduceerd werd van 50 mm naar 3,5 mm. Voor het onderzoek kreeg het een Institution of Engineering and Technology (IET) Innovation Award. De jury loofde het onderzoek als “de toekomst van elektronica in de auto”.

De voordelen op het vlak van gewichtsbesparing zijn een stap in de richting van de 'Destination Zero'-visie van Jaguar Land Rover: de ambitie om samenlevingen veiliger en gezonder te maken, en het milieu schoner door middel van constante innovatie. Door voertuigen lichter te maken, zullen toekomstige modellen van Jaguar en Land Rover een groter elektrisch rijbereik of een verder verhoogde brandstofefficiëntie hebben, en zo bijdragen aan de doelstelling van de onderneming om te komen tot een uitstootvrije toekomst.

Ashutosh Tomar, Electrical Research Technical Manager van Jaguar Land Rover, verklaarde: “In de gezondheidszorg, de lucht- en ruimtevaart, de consumentenelektronica, en de militaire sector benut men nu al de voordelen van in de structuur geïntegreerde elektronica. Met ons onderzoek doen we baanbrekend werk in de autosector door de technologie voor het eerst toe te passen in het interieur van auto's. We zijn van mening dat LESA de toekomst is van elektronica in de auto en dat het ons in staat zal stellen voor onze klanten innoverende, flexibele en personaliseerbare interieurs te ontwikkelen en produceren, en tegelijk het gewicht en de kostprijs tijdens de productie te verminderen om ons te helpen Destination Zero te realiseren.”

Aantekeningen voor de redacteur:

Meer informatie over Destination Zero vindt u op www.jaguarlandrover.com.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.jaguar.com en www.media.landrover.com of neemt u contact op met:

​PR Manager Jaguar Land Rover Belux
​T: 03 241 11 35
​M : 0476 319 629

Story image

PB_GEPRINTE ELEKTRONICA VAN JAGUAR LAND ROVER IS DRIJVENDE KRACHT ACHTER INTERIEURPERSONALISERING VAN VOLGENDE GENERATIE.pdf 338 KB