• De nieuwe aanstelling zal InMotion helpen om de Open Innovation-strategie van Jaguar Land Rover verder te ondersteunen
  • Mike Smeed vervoegt InMotion vanuit de in China gevestigde joint venture Chery Jaguar Land Rover
  • InMotion levert kapitaal en expertise aan baanbrekende start-ups in belangrijke sectoren
  • Open Innovation staat centraal in de Reimagine-strategie van Jaguar Land Rover

Dinsdag 25 oktober 2022, Antwerpen – InMotion Ventures (InMotion), het durfkapitaalfonds van Jaguar Land Rover, heeft Mike Smeed aangesteld als Managing Director. Het fonds speelt een belangrijke rol in de recent gelanceerde Open Innovation-strategie van de onderneming.

Door samen te werken met start-ups, scale-ups en gelijkgestemde externe organisaties wordt Open Innovation een fundamentele bouwsteen van de Reimagine-strategie van Jaguar Land Rover. Die strategie heeft als doel om klanten de meest verleidelijke moderne luxewagens en -ervaringen ter wereld te bezorgen en tegen 2039 te evolueren tot een zuiver elektrische onderneming, een marktleider in diensten en technologie en een netto-koolstofvrij bedrijf.

InMotion, dat in 2016 werd opgericht, investeerde al in start-ups die zich toeleggen op belangrijke gebieden van Open Innovation, zoals autonoom rijden, connectiviteit, elektrificering, duurzaamheid, fintech en intelligent ondernemen.

Door expertise en middelen ter beschikking te stellen aan de oprichters, helpen we ze om schaalvergroting te realiseren en worden start-ups in alle fasen ondersteund. Eerdere investeringen omvatten Circulor, het zichtbaarheidsplatform voor de toeleveringsketen; By Miles, de verzekeraar die rekening houdt met het gebruik; Ascend Elements, een batterijrecyclagebedrijf; en Carmoola, de eerste oplossing voor voertuigfinanciering, die zich vooral tot mobiele toestellen richt.

Smeed werkte tot nog toe als Vice President of Finance bij Chery Jaguar Land Rover, een joint venture tussen Jaguar Land Rover en de Chinese autobouwer Chery Automobile Co., gevestigd in Shanghai. Hij brengt een schat aan ervaring mee die ons zal helpen om te groeien in multinationale omgevingen en is zeer bedreven in het beheren van relaties tussen grote bedrijven en snelgroeiende baanbrekende bedrijfseenheden.

Mike Smeed, Managing Director bij InMotion Ventures: “De Open Innovation-strategie van Jaguar Land Rover stelt innovatie centraal in het bedrijf en introduceert nieuwe ideeën en opportuniteiten om de Reimagine-strategie van de onderneming sneller te implementeren. Een gevestigd CVC-fonds (Corporate Venture Capital) is cruciaal om deze doelstellingen te realiseren. InMotion Ventures kan schermen met een uitstekende marktreputatie en een benijdenswaardige portfolio, en dat geeft ons een fantastische kans om het fonds nog succesvoller te maken naarmate we nauwer aansluiten bij de transformatieplannen van de onderneming.”

Igor Murakami, Director New Services, Software and Open Innovation voor Jaguar Land Rover, is verheugd met de komst van Smeed: “InMotion is een cruciaal onderdeel van ons wereldwijde Open Innovation-programma om de implementatie van Jaguar Land Rovers Reimagine-strategie te versnellen. Onder Mikes leiding zal het CVC-team op zoek gaan naar en investeren in start-ups die actief zijn op het vlak van elektrificering, connectiviteit, digitale diensten, intelligent ondernemen, duurzaamheid en metaverse, gebieden die cruciaal zullen zijn om de nieuwe waardeketens voor de onderneming te creëren.”

Smeed vervoegt Sam Nasrolahi, die onlangs als Principal werd aangeworven, en zal erop toezien dat InMotion blijft investeren in transformatieve en baanbrekende start-ups in de mobiliteitssector, om opportuniteiten te maximaliseren via Open Innovation en om waarde te creëren voor InMotion en Jaguar Land Rover.

- EINDE -

Story image

PB_INMOTION, HET DURFKAPITAALFONDS VAN JAGUAR LAND ROVER, STELT MIKE SMEED AAN ALS ALGEMEEN DIRECTEUR.pdf 475 KB

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.jaguar.com en www.media.landrover.com of neemt u contact op met:

​PR Manager Jaguar Land Rover Belux
​T: +32 3 241 11 35
​M : +32 476 319 629
​E :[email protected]

Sociale mediakanalen van Jaguar:
www.youtube.com/user/JaguarBELUX

Sociale mediakanalen van Land Rover:
www.instagram.com/landroverbelux/