JAGUAR E-PACE GEBOUWD OP TWEE CONTINENTEN OM AAN VRAAG TE VOLDOEN

• Gloednieuwe Jaguar E-PACE zal worden gebouwd in Europa en Azië
  • Fabriek in Oostenrijkse Graz geselecteerd om te voldoen aan de vraag naar compacte SUV van Jaguar
  • De E-PACE wordt vanaf 2018 in China geproduceerd voor Chinese klanten
  • Het kloppend hart achter het design, de engineering en constructie blijft in het Verenigd Koninkrijk

Jaguar Land Rover bevestigt dat de nieuwste telg van zijn Jaguar PACE-reeks – de E-PACE – op twee continenten zal worden gebouwd om in te spelen op de verwachte vraag naar de compacte SUV.

Vanaf eind 2017 wordt de Jaguar E-PACE de eerste auto die wordt vervaardigd onder het contract van Jaguar Land Rover met het Oostenrijkse Magna Steyr, een onderdeel van Magna Inc. Vanaf 2018 komt daar nog de volledig elektrische Jaguar I-PACE bij.

De Jaguar E-PACE zal ook worden gebouwd in de allermodernste fabriek van Chery Jaguar Land Rover in het Chinese Changshu. De wagens die daar van de band rollen, zijn uitsluitend bestemd voor Chinese klanten en staan in de showrooms vanaf 2018.

Wolfgang Stadler, Executive Director Manufacturing, vertelt:

"Het Verenigd Koninkrijk blijft het hart en de ziel achter alles wat te maken heeft met het ontwerp, de engineering en constructie. Nu onze Britse vestigingen bijna aan hun maximale capaciteit zitten, bieden ons partnership met Magna Steyr en de Chinese joint venture ons extra volume, reactiesnelheid en flexibiliteit om de nieuwe Jaguar E-PACE te leveren parallel met onze andere boeiende autolanceringen dit jaar."

De Jaguar E-PACE werd ontworpen en technisch uitgewerkt in het Verenigd Koninkrijk. Deze compacte SUV met vijf zitplaatsen combineert het ontwerp en de prestaties van een Jaguar-sportwagen in een ruime, praktische en connected all wheel drive. Hij sluit aan bij de I-PACE Concept – een volledig elektrische SUV – en de F-PACE, de krachtige SUV die dit jaar 'World Car of the Year' werd. Met zowat 80.000 verkochte wagens op de teller in 2017 is de F-PACE de snelst verkopende Jaguar in de geschiedenis van het bedrijf. Ook nam de vraag naar een compacte SUV van Jaguar duidelijk toe.

Strategie voor wereldwijde constructie

Het hart en de ziel van Jaguar Land Rover liggen in het Verenigd Koninkrijk en dat blijft ook de thuisbasis voor het ontwerp, de engineering en constructie. Sinds vijf jaar zijn er meer dan 22.000 mensen aan het werk, wat het totale personeelsbestand op meer dan 42.000 brengt. De onderneming heeft meer dan 12 miljard pond geïnvesteerd in nieuwe producten en kapitaaluitgaven.

Zo is er zwaar geïnvesteerd in de Britse productievestigingen in Castle Bromwich, Halewood en Solihull ter ondersteuning van nieuwe wagens als de Jaguar F-PACE, Range Rover Velar en de nieuwe Land Rover Discovery. De investering in de Britse motorfabriek werd verdubbeld tot bijna 1 miljard pond – de grootste kapitaalinjectie in een Britse fabriek in decennia, die honderden banen schept.

Jaguar Land Rover heeft plannen om zijn moderne engineering- en ontwerpcentrum in Coventry uit te breiden en te investeren in het National Automotive Innovation Centre van de universiteit van Warwick.

De bestaande plannen brengen de drie Britse productievestigingen van Jaguar Land Rover in de buurt van hun maximale capaciteit. De buitenlandse fabrieken zorgen voor het nodige extra volume om de toekomststrategie van het bedrijf te ondersteunen. Zo kan Jaguar Land Rover nog boeiendere auto's voor zijn klanten maken, de koersschommelingen van valuta's opvangen en wereldwijd concurrentieel blijven.

Jaguar Land Rover kwam met zijn plannen voor een eerste buitenlandse fabriek naar buiten in 2012, toen het een joint-ventureovereenkomst ondertekende met Chery Automobile Company Ltd in China. Sindsdien worden de Range Rover Evoque, Land Rover Discovery Sport en Jaguar XFL in China geproduceerd. Later werd ook een fabriek geopend in Brazilië en er wordt naarstig gebouwd aan een nieuwe fabriek in Slovakije.

Isabelle Michiels PR Manager at Jaguar Land Rover

Over Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ‘s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van de meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken ter wereld. Wereldwijd stellen we meer dan 44.000 mensen tewerk en ondersteunen we nog eens ongeveer 260.000 arbeidsplaatsen bij onze retailers, leveranciers en lokale afdelingen. De productie is geconcentreerd in het VK. Daarnaast zijn er ook fabrieken in China, Brazilië, Oostenrijk en Slowakije.  Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door de passie om wagens te maken die de beste in hun klasse zijn en onze klanten fantastische ervaringen bieden gedurende hun hele levensduur. Onze producten worden wereldwijd verkocht. In 2017 verkocht Jaguar Land Rover 621.109 wagens in 130 landen. Meer dan 80 procent van onze wagens was bestemd voor de export.