JAGUAR LAND ROVER EN GETTY IMAGES CREËREN EEN REALISTISCHER BEELD VAN VROUWEN IN TECHNOLOGIEFUNCTIES

• Jaguar Land Rover en Getty Images slaan de handen in elkaar ter gelegenheid van de Internationale Vrouwendag om de perceptie van vrouwen in de sectoren wetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM) te veranderen.
  • Onderzoek door Getty Images heeft uitgewezen dat er vraag is naar een gediversifieerdere voorstelling van ingenieurs nu het aantal internetopzoekingen rond vrouwen in STEM-functies snel stijgt.
  • Jaguar Land Rover engageert zich om meer vrouwen aan te trekken voor STEM-carrières.
  • Jaguar Land Rover roept andere toonaangevende autoconstructeurs op om hun visuele voorstelling van vrouwen in STEM-functies aan te passen aan de tijdsgeest.

Whitley, Coventry (Verenigd Koninkrijk), 8 maart 2017: Jaguar Land Rover en Getty Images hebben op de Internationale Vrouwendag een partnerschap aangekondigd om de vraag naar een realistischere voorstelling van vrouwelijke ingenieurs kracht bij te zetten. Meer dan ooit gaan mensen op zoek naar beelden van vrouwen met een carrière in de sectoren wetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM). De resultaten zijn echter vaak verouderd en hebben niets gemeen met de boeiende en gevarieerde functies van vandaag. Dit partnerschap wil daar verandering in brengen.

Foto’s die vandaag werden vrijgegeven door Jaguar Land Rover, de grootste autoconstructeur in het Verenigd Koninkrijk, en Getty Images, een wereldmarktleider in visuele communicatie, tonen vrouwen in uiteenlopende STEM-functies, van aerodynamica tot cybertechniek en audio-engineering. Ze moeten vrouwen aanmoedigen om te solliciteren in deze sectoren door een accuraat beeld te geven van de moderne werkplaats.

Nieuwe gegevens die vandaag door Getty Images werden vrijgegeven, tonen aan dat het aantal internetopzoekingen rond vrouwen in technologiefuncties gevoelig stijgt. Het voorbije jaar alleen al steeg het aantal opzoekingen naar afbeeldingen met de zoekterm ‘women + STEM’ met maar liefst 526 procent.

Fiona Pargeter, Global PR Communications Director voor Jaguar Land Rover, verklaarde: “We hebben altijd gepleit voor meer vrouwen in de autosector en engageren ons om meer meisjes en vrouwen aan te moedigen om een carrière in de sectoren technologie en productie te overwegen. Dankzij gerichte initiatieven is het aandeel van vrouwen in ons personeelsbestand de voorbije vier jaar gestegen van 9 naar 11 procent. Maar dat is nog steeds te weinig. Ondernemingen aanzetten om een realistischer beeld te scheppen is een van de vele manieren waarop we de briljante geesten kunnen aantrekken die STEM-functies nodig hebben.”

De samenwerking tussen Jaguar Land Rover en Getty Images resulteerde in een aantal afbeeldingen, die vandaag beschikbaar worden voor redactionele doeleinden, terwijl de partners voortwerken aan foto’s die vrouwelijke ingenieurs op authentieke wijze in beeld brengen.

Rebecca Swift, Director Creative Insight bij Getty Images, zei: “We pleiten actief voor een realistisch beeld van vrouwen en zijn trots op onze voortrekkersrol in de visuele industrie door de creatie en promotie van krachtige, relevante beelden die diversiteit en authenticiteit in alle aspecten van het leven vieren. Jaguar Land Rover heeft andere toonaangevende constructeurs opgeroepen om hun voorbeeld te volgen en hun visuele voorstelling van vrouwen in STEM-carrières te herevalueren en te updaten om zo meer vrouwen aan te trekken in STEM-functies.

Isabelle Michiels PR Manager, Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ‘s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van de meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken ter wereld. Wereldwijd stellen we meer dan 44.000 mensen tewerk en ondersteunen we nog eens ongeveer 260.000 arbeidsplaatsen bij onze retailers, leveranciers en lokale afdelingen. De productie is geconcentreerd in het VK. Daarnaast zijn er ook fabrieken in China, Brazilië, Oostenrijk en Slowakije.

Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door de passie om wagens te maken die de beste in hun klasse zijn en onze klanten fantastische ervaringen bieden gedurende hun hele levensduur. Onze producten worden wereldwijd verkocht. In 2017 verkocht Jaguar Land Rover 621.109 wagens in 130 landen. Meer dan 80 procent van onze wagens was bestemd voor de export.