JAGUAR LAND ROVER KRIJGT GROEN LICHT OM 150 JAAR OUD PROBLEEM OP TE LOSSEN

• Nieuwe V2X-technologie van Jaguar Land Rover-auto’s communiceert met infrastructuur om rode lichten te vermijden.
  • GLOSA-technologie (Green Light Optimal Speed Advisory) vertelt u aan welke snelheid u moet rijden om te vermijden dat u moet stoppen aan het volgende licht.
  • Systeem gaat files tegen en reduceert de emissies van forse rempartijen en acceleraties door te voorkomen dat bestuurders gaan racen om niet voor het rood te staan.
  • De V2X-technologie wordt nu getest op de Jaguar F-PACE.

Antwerpen – Een nieuw Jaguar Land Rover-systeem op basis van V2X-technologie voor communicatie tussen voertuigen en infrastructuur verbindt auto’s met verkeerslichten om te voorkomen dat ze moeten stoppen voor rode lichten. Dat zorgt voor een betere verkeersstroom in steden.

‘s Werelds eerste verkeerslichten werden precies 150 jaar geleden geïnstalleerd aan het Parlementsgebouw in Londen. Sindsdien hebben bestuurders overal ter wereld miljarden uren tijd verloren door te wachten voor groene lichten. Maar met de nieuwste technologie van Jaguar Land Rover is dat binnenkort verleden tijd.

Het GLOSA-systeem (Green Light Optimal Speed Advisory) stelt wagens in staat om te communiceren met verkeerslichten en bestuurders te informeren over de snelheid die ze moeten aanhouden bij het naderen van kruispunten of overwegen.

Het grootschalige gebruik van de V2X-technologie zal voorkomen dat bestuurders gaan racen om nog door het groen te kunnen rijden en zal de luchtkwaliteit verbeteren door forse rempartijen en acceleraties te voorkomen. De V2X-revolutie heeft als doel om de verkeersstroom in steden vlotter te laten verlopen en pendelaars minder stress te geven.

De geconnecteerde technologie wordt momenteel op een Jaguar F-PACE getest in het kader van een collectief onderzoeksproject ter waarde van 20 miljoen pond. Zoals elke Jaguar en Land Rover uit het huidige gamma is de F-PACE al uitgerust met een brede waaier aan geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS). De tests met geconnecteerde technologie verbeteren de bestaande ADAS-functies door het gezichtsveld van een voertuig te vergroten wanneer het via het internet met andere voertuigen en de infrastructuur verbonden is. GLOSA wordt getest in combinatie met een hele waaier van andere systemen om ervoor te zorgen dat pendelaars minder lang onder weg zijn.

Zo waarschuwt ‘Intersection Collision Warning’ (ICW) bestuurders wanneer het niet veilig is om door te rijden aan een kruispunt. ICW informeert bestuurders wanneer er wagens naderen vanaf andere wegen en suggereert in welke volgorde auto’s het kruispunt zouden moeten oprijden.

Jaguar Land Rover zocht ook een oplossing voor de tijd die mensen verliezen bij het zoeken naar een parkeerplaats, door bestuurders realtime informatie aan te leveren over beschikbare parkeerplaatsen. Daarnaast ontwikkelde de constructeur ook het systeem Emergency Vehicle Warning om bestuurders te waarschuwen wanneer er een brandweerwagen, politiewagen of ambulance nadert.

Die geavanceerde systemen bouwen voort op de geconnecteerde systemen die reeds voorzien zijn op de Jaguar F-PACE, zoals de adaptieve snelheidsregelaar.

Oriol Quintana-Morales, Connected Technology Research Engineer bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “Deze baanbrekende technologie zal de tijd die we verliezen aan verkeerslichten gevoelig inkorten. Ze heeft het potentieel om een revolutie teweeg te brengen door een veilig en vloeiend stadsverkeer te creëren dat pendelen veel minder stresserend maakt. Ons onderzoek wordt gemotiveerd door de mogelijkheid om ritten in de toekomst zo comfortabel en stressvrij mogelijk te maken voor al onze klanten.”

De tests maken deel uit van het door de overheid gefinancierde UK Autodrive-project ter waarde van 20 miljoen pond, dat de ontwikkeling van autonome en geconnecteerde technologieën bij Jaguar Land Rover aanzienlijk heeft versneld. Het project versterkte ook de positie van de Midlands als centrum voor mobiliteitsinnovaties. De grootste autobouwer van het Verenigd Koninkrijk, met hoofdkwartier in Coventry, werkt aan geconnecteerde technologieën om zijn engagement tegen ongevallen, files en vervuiling in praktijk te brengen. Geconnecteerde technologie zal voertuigen in verbinding brengen met alles errond, om zo een naadloze, vloeiende verkeersstroom te creëren die de weg vrijmaakt om zelfrijdende auto’s mogelijk te maken.

Aantekeningen voor de redacteurs

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.jaguarlandrover.com of neemt u contact op met:

Isabelle Michiels

PR Manager Jaguar Land Rover Belux

T: 03 241 11 32

M : 0476 427 738

E : [email protected]

Over UK Autodrive

UK Autodrive is het grootste van drie consortia die in het Verenigde Koninkrijk gecreëerd werden om de introductie van zelfrijdende voertuigen in het VK te ondersteunen. UK Autodrive brengt toonaangevende technologiebedrijven en autoconstructeurs, toekomstgerichte lokale autoriteiten en academische instellingen samen voor een grootschalige, drie jaar durende Britse test met autonome en geconnecteerde voertuigtechnologieën in Milton Keynes en Coventry. UK Autodrive wordt door de overheid en de industrie gefinancierd. De wedstrijd werd georganiseerd door het Britse innovatiebureau ‘Innovate UK’. Meer informatie vindt u op www.ukautodrive.com

Geconnecteerde systemen ontwikkeld in het kader van UK Autodrive (oktober 2015 - oktober 2018)

Green Light Optimal Speed Advisory (GLOSA) – Verzendt verkeerslichtinformatie naar de geconnecteerde auto, die dan de optimale naderingssnelheid kan berekenen en zo het aantal stops door rode lichten kan beperken. Dat versoepelt de verkeersstroom en reduceert de schadelijke uitstoot door stilstaande auto’s.

Intersection Collision Warning (ICW) – Waarschuwt de bestuurder wanneer het onveilig is om een kruispunt op te rijden door dreigende aanrijdingen met andere voertuigen.

Intersection Priority Management (IPM) – Geeft aan welk voertuig voorrang heeft wanneer twee of meer geconnecteerde voertuigen bij een kruispunt zonder voorrangsborden of verkeerslichten komen.

Emergency Vehicle Warning (EVW) – Verzendt een signaal vanuit prioritaire voertuigen (ambulance, brandweerwagen, politiewagen) naar geconnecteerde auto’s. Het systeem waarschuwt dat het prioritaire voertuig eraan komt en adviseert om plaats te maken.

Collaborative Parking – Geeft realtime informatie over vrije parkeerplaatsen in de omgeving van de auto of dicht bij de bestemming van de bestuurder.

Electronic Emergency Brake Light (EEBL) – Waarschuwt de bestuurder wanneer een voorligger plots remt, door dit tijdig te melden, in het bijzonder wanneer de bestuurder de lichten van het remmende voertuig niet kan zien door de weersomstandigheden, de lay-out van de weg of andere voertuigen.

In-Vehicle Signage (IVS) – Verzendt informatie over de wegomstandigheden, files of andere incidenten rechtstreeks naar het scherm in de wagen, eerder dan een beroep te moeten doen op dure brugsystemen.

Over Jaguar Land Rover: de toekomst van moderne luxe opnieuw uitvinden door design

De Reimagine-strategie van Jaguar Land Rover vertaalt zich in een duurzaamheidsgerichte visie op

moderne luxe door design.

Onze toonaangevende, moderne luxe modellen Range Rover, Discovery, Defender en Jaguar zijn wereldwijd in trek. In boekjaar 2021/22 verkochten we meer dan 370.000 wagens in 123 landen. Geëlektrificeerde modellen waren goed voor ongeveer twee derde van de verkochte wagens, dankzij een modellengamma dat naast de nieuwste benzine- en dieselmotoren ook volledig elektrische en hybride elektrische technologieën omvat.

We transformeren onze onderneming om tegen 2039 netto nul CO2 uit te stoten in onze toeleveringsketen, producten en activiteiten en hebben een stappenplan uitgewerkt om de emissies in onze eigen activiteiten en waardeketens tegen 2030 te verminderen door middel van goedgekeurde, op wetenschap gebaseerde doelstellingen. Elektrificering staat centraal bij deze strategie ; alle Jaguar en Land Rover modellen zullen tegen het einde van dit decennium verkrijgbaar zijn in een volledig elektrische uitvoering.

We zijn een Brits bedrijf in hart en nieren, met twee grote ontwerp- en ontwikkelingssites, drie productievestigingen, een motorenfabriek en een batterijassemblagefabriek. We hebben ook autofabrieken in China, Brazilië, India, Oostenrijk en Slowakije, naast zeven technologiecentra over de hele wereld.

Jaguar Land Rover, sinds 2008 een volwaardige dochteronderneming van Tata Motors, heeft een ongeëvenaarde toegang tot toonaangevende wereldspelers in technologie en duurzaamheid binnen de bredere Tata Group.

Voor meer informatie over de Reimagine-strategie van Jaguar Land Rover kunt u terecht op: