JAGUAR LAND ROVER MAAKT VISUEEL WAT ZELFRIJDENDE VOERTUIGEN VAN DE TOEKOMST VAN PLAN ZIJN

• Intelligent systeem projecteert beelden op de weg om voetgangers te laten weten in welke richting ze zullen rijden
  • Projecties tonen wanneer het voertuig zich klaarmaakt om te stoppen, te vertrekken of af te slaan
  • De technologie helpt te begrijpen hoe zelfrijdende voertuigen het vertrouwen van voetgangers kunnen winnen door te communiceren over hun bedoelingen

Antwerpen, 24 januari 2019 – Jaguar Land Rover heeft een systeem ontwikkeld dat de rijrichting van zelfrijdende voertuigen op de weg projecteert om andere weggebruikers te laten weten wat ze van plan zijn te doen.

De intelligente technologie geeft met projecties op de weg aan wat het voertuig wil doen (bijvoorbeeld stoppen en links of rechts afslaan) als onderdeel van onderzoek naar hoe men mensen meer vertrouwen kan geven in autonome technologie. In de toekomst zouden de projecties zelfs gebruikt kunnen worden om de detectie van hindernissen en reisupdates te delen met voetgangers.

De projecties, die getest werden op autonome, door Aurrigo ontwikkelde pods, bestaan uit een aantal lijnen of balken waartussen de afstand aangepast kan worden. De tussenruimtes worden kleiner wanneer de pod zich klaarmaakt om te remmen en verdwijnen volledig bij een stop. Wanneer de pod vertrekt en versnelt, vergroot de afstand tussen de lijnen. Wanneer de pod wil afdraaien, waaieren de balken naar links of rechts uit om de rijrichting aan te geven.

De tests werden ontwikkeld door een team van ingenieurs uit de Future Mobility-afdeling van Jaguar Land Rover, ondersteund door cognitieve psychologen, nadat uit studies bleek dat 41% van de bestuurders en voetgangers er niet gerust in zijn om zich samen met autonome voertuigen op de weg te begeven*.

Het innovatieve systeem werd getest op een zelfgebouwde straat in een vestiging in Coventry waarbij ingenieurs nagingen hoe groot het vertrouwen van voetgangers was, zowel met als zonder projecties.

Het vertrouwenstestprogramma (waarbij de intelligente pods in 2018 ook voorzien werden van "virtuele ogen" om na te gaan of oogcontact het vertrouwen in de technologie kon verhogen**) kaderde in het door de Britse overheid ondersteunde UK Autodrive-project van Jaguar Land Rover.

Pete Bennett, Future Mobility Research Manager bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “Met de tests willen we begrijpen hoeveel informatie een zelfrijdend voertuig aan een voetganger moet geven zodat die het gaat vertrouwen. Zoals elke nieuwe technologie moeten mensen er eerst vertrouwen in krijgen. Wat autonome voertuigen betreft, moeten voetgangers erop vertrouwen dat ze veilig de weg kunnen oversteken. Dit baanbrekende onderzoek vormt de basis van continue research naar hoe zelfrijdende wagens in de toekomst in interactie zullen gaan met mensen.”

Veiligheid blijft voor Jaguar Land Rover de prioriteit bij zijn investeringen in zelfrijdende technologie, waarmee het zich ontwikkelt tot een toonaangevende autofabrikant in autonome, geconnecteerde, elektrische en gedeelde mobiliteit. Het proefproject is in lijn met strategische langetermijndoelen van het merk: veiligere auto's produceren die iedereen meer kostbare tijd en een betere mobiliteit opleveren.

Dat engagement geldt ook voor de huidige modellen van Jaguar Land Rover met een gamma geavanceerde rijhulpsystemen als Adaptive Cruise Control, Blind Spot Assist en Intelligent Speed Limiter die beschikbaar zijn in het hele voertuigengamma, waaronder de Jaguar F-PACE en de Range Rover Velar.

Aantekeningen voor de redacteurs:

*https://www.sciencemag.org/news/2017/12/people-don-t-trust-driverless-cars-researchers-are-trying-change

**https://media.jaguarlandrover.com/en-gb/news/2018/08/jaguar-land-rovers-virtual-eyes-look-trust-self-driving-cars

Dit vertrouwensonderzoek is slechts één deel van de bijdrage die Jaguar Land Rover levert aan het project UK Autodrive, het grootste van de Britse consortia die zelfrijdende auto's in het VK moeten introduceren. Het brengt toonaangevende technologiebedrijven en autoconstructeurs, toekomstgerichte lokale autoriteiten en academische instellingen samen voor een grootschalige, drie jaar durende Britse test met autonome en geconnecteerde voertuigtechnologieën in Milton Keynes en Coventry.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.jaguarlandrover.com of neemt u contact op met :

Isabelle Michiels
Jaguar Land Rover PR Manager
T : 03 241 11 32
E : imichiel@jaguarlandrover.com

Over Aurrigo / RDM

Aurrigo is de afdeling voor autonome voertuigen van RDM Group, een particulier bedrijf uit Coventry dat wereldleider is in ‘first and last mile' vervoersoplossingen.

Met meer dan 25 jaar ervaring in het leveren van automobieltechnologie en transportoplossingen ontwerpt en ontwikkelt het autonome voertuigen van nul af aan, inclusief de autonome besturingssystemen, en biedt het een complete beheerdienst 'op het terrein'.

Het bedrijf werkt mee aan het UK Autodrive-project, heeft momenteel 70 medewerkers in dienst en beschikt over internationale kantoren in Australië, Canada en de Verenigde Staten.

www.aurrigo.com

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ‘s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van de meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken ter wereld. Wereldwijd stellen we meer dan 44.000 mensen tewerk en ondersteunen we nog eens ongeveer 260.000 arbeidsplaatsen bij onze retailers, leveranciers en lokale afdelingen. De productie is geconcentreerd in het VK. Daarnaast zijn er ook fabrieken in China, Brazilië, Oostenrijk en Slowakije.

Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door de passie om wagens te maken die de beste in hun klasse zijn en onze klanten fantastische ervaringen bieden gedurende hun hele levensduur. Onze producten worden wereldwijd verkocht. In 2017 verkocht Jaguar Land Rover 621.109 wagens in 130 landen. Meer dan 80 procent van onze wagens was bestemd voor de export.