JAGUAR LAND ROVER ONTHULT TOEKOMST VAN STEDELIJKE MOBILITEIT

• Gedurfde nieuwe conceptauto als onderdeel van Jaguar Land Rovers Destination Zero-missie
  • ‘Autonomieklaar’ platform Project Vector biedt oplossing voor huidige uitdagingen op vlak van stedelijke mobiliteit met ongeëvenaarde binnenruimte en flexibele voertuigconfiguratie
  • Visie van Jaguar Land Rover integreert concept rond Project Vector in slimme stadsinfrastructuren van de toekomst, door diensten te leveren voor particuliere en gedeelde mobiliteitsbehoeften
  • Pilootprogramma op de weg vanaf 2021 gepland in Coventry

18 februari 2020, Antwerpen - Jaguar Land Rover heeft vandaag Project Vector onthuld, een gedurfde nieuwe conceptauto, als onderdeel van de Destination Zero-missie van de onderneming. Hiermee geeft het zijn visie op een autonome, elektrische, geconnecteerde toekomst voor stedelijke mobiliteit.

De Destination Zero-missie van Jaguar Land Rover is een ambitie om samenlevingen veiliger en gezonder te maken en het milieu schoner. Door onophoudelijk te innoveren, streeft de onderneming naar een toekomst zonder emissies, zonder ongevallen en zonder files – via zijn producten, diensten en in al zijn vestigingen.

Als volgende stap bij dit streven toont het Project Vector-concept een geavanceerd, flexibel, multifunctioneel, elektrisch voertuig dat ‘autonomieklaar’ is.

Bij de onthulling zei prof. Sir Ralf Speth, Chief Executive Officer van Jaguar Land Rover: “Jaguar Land Rover begrijpt de trends die moderne gemeenschappen vormgeven.  Project Vector bewijst dat Jaguar Land Rover toonaangevend is in innovatie om onze gemeenschappen veiliger en gezonder te maken en het milieu schoner.  Bij dit project werken we samen met de knapste koppen uit de academische wereld, toeleveringsketen en digitale diensten om geconnecteerde, geïntegreerde mobiliteitssystemen te ontwikkelen – de fundamentele bouwstenen van Destination Zero.”

“Project Vector is precies de dappere sprong voorwaarts die nodig is om onze missie waar te maken.”

De compacte, flexibele conceptauto is slechts vier meter lang en is ontworpen voor in de stad. Door alle batterijen en aandrijvingselementen onder te brengen in een vlakke vloer zijn diverse toepassingen mogelijk. De baanbrekende binnenruimte laat zitconfiguraties voor particulier of gedeeld gebruik toe en biedt zelfs de mogelijkheid tot commerciële toepassingen, zoals leveringen over de laatste kilometer.

PROJECT VECTOR – de mobiliteit van morgen ontwikkelen. Vandaag.

Het Project Vector-concept werd bedacht om de kwaliteit van het stadsleven in de toekomst te verbeteren.

Het werd ontwikkeld in het National Automotive Innovation Centre om voordeel te halen uit flexibiliteit en een nauwe samenwerking met academische en externe partners.

Het zal ook het bredere mobiliteitslandschap aanpakken, van de manier waarop klanten verbinding maken met mobiliteitsdiensten tot de nodige infrastructuur om volledig geïntegreerde, autonome voertuigen in onze steden te laten rijden.

“De megatrends van verstedelijking en digitalisering maken geconnecteerde systemen voor stedelijke mobiliteit noodzakelijk en onvermijdelijk. Gedeelde en particuliere voertuigen zullen de ruimte delen met en aangesloten zijn op openbare vervoersnetten, om ‘on demand’ en autonoom te rijden. Dit is een complexe opdracht, die het best wordt uitgevoerd door samen te werken met partners uit heel het spectrum van voertuigen, infrastructuur en de digitale wereld.

Met de technologische en technische kracht van Jaguar Land Rover kunnen we innovatoren een unieke gelegenheid bieden om uitermate functionele diensten voor stedelijke mobiliteit te ontwikkelen, die naadloos geïntegreerd zijn in ons dagelijks leven.

In de toekomst zullen verplaatsingen in de stad samengesteld zijn uit eigen en gedeelde voertuigen, toegang tot online taxisystemen en ‘on demand’ diensten, naast het openbaar vervoer. Onze visie laat zien dat voertuigen een flexibel onderdeel zijn van het netwerk voor stedelijke mobiliteit dat aan verschillende doeleinden kan worden aangepast”, aldus dr. Tim Leverton, Project Director.

Het is onze bedoeling om samen te werken met het stadsbestuur van Coventry en de West Midlands Combined Authority om vanaf eind 2021 een mobiliteitsdienst te plannen, als levend laboratorium voor toekomstige mobiliteit in de straten van Coventry.

“Het is ook een unieke gelegenheid – een conceptplatform, als een wit doek ontworpen en uitgebouwd rond gebruiksgevallen in de stad door een grote autoconstructeur, om apps en diensten op maat te ontwikkelen in het ecosysteem van een slimme stad”, aldus prof. dr. Gero Kempf, Chief Engineer.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.jaguar.com en www.media.landrover.com of neemt u contact op met:

Annick Van Cauwenberge
PR Manager Jaguar Land Rover Belux
T: 03 241 11 35
M : 0476 319 629
E : avancauw@jaguarlandrover.com

Jaguar Land Rover onthult toekomst van de stedelijke mobiliteit_Persbericht.pdf 349 KB

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ’s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van de meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken ter wereld.

Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door de passie om onovertroffen wagens te maken en onze klanten fantastische ervaringen te bieden gedurende hun hele levensduur. Onze producten worden wereldwijd verkocht. In 2018 verkocht Jaguar Land Rover 592.708 wagens in 128 landen.

We ondersteunen ongeveer 260.000 mensen bij onze retailers, leveranciers en lokale afdelingen. We zijn een Brits bedrijf in hart en nieren, met twee grote ontwerp- en ontwikkelingssites, drie productievestigingen, een motorfabriek en een binnenkort te openen batterijmontagefabriek. We hebben ook zeven technologiecentra wereldwijd. In het Verenigd Koninkrijk zijn die gevestigd in Shannon, Manchester, Warwick (NAIC) en Londen. In de rest van de wereld bevinden ze zich in Portland (VS), Boedapest (Hongarije) en Changshu (China). We hebben autofabrieken in China, Brazilië, India, Oostenrijk en Slowakije.

Vanaf 2020 zullen alle nieuwe modellen van Jaguar Land Rover een geëlektrificeerde versie hebben, wat de keuze voor onze klanten verder zal verruimen. We zullen over ons hele gamma geëlektrificeerde producten lanceren, van volledig elektrische wagens tot plug-inhybrides en ‘mild hybrids’, en daarnaast ook de nieuwste benzine- en dieselmotoren blijven aanbieden.