JAGUAR LAND ROVER ONTWIKKELT PROTOTYPE VAN DEFENDER MET WATERSTOFBRANDSTOFCEL

• Jaguar Land Rover kondigt waterstofconcept aan op basis van nieuwe Land Rover Defender
  • Prototype van elektrisch voertuig met waterstofbrandstofcel (FCEV) wordt vanaf 2021 getest
  • Tegen 2030 zouden er meer dan 10 miljoen FCEV's op waterstof zijn, met 10.000 tankstations wereldwijd*
  • Project maakt deel uit van bedrijfsdoel om tegen 2036 geen uitlaatemissies en tegen 2039 geen netto-koolstofemissies te hebben bij toeleveringsketen, producten en activiteiten

Dinsdag 15 juni 2021, Antwerpen – Jaguar Land Rover ontwikkelt een prototype van een elektrisch voertuig met waterstofbrandstofcel (FCEV) op basis van de nieuwe Land Rover Defender, waarvan de tests dit jaar van start zullen gaan.

Het FCEV-concept maakt deel uit van het doel van Jaguar Land Rover om tegen 2036 geen uitlaatemissies en tegen 2039 geen netto-koolstofemissies te hebben bij zijn toeleveringsketen, producten en activiteiten, in lijn met de vorige maand aangekondigde Reimagine-strategie. ​

FCEV's, die elektriciteit opwekken uit waterstof om een elektromotor aan te drijven, vormen een aanvulling op elektrische voertuigen op batterijen (BEV's) bij het streven naar emissievrije voertuigen. FCEV's op waterstof bieden een hoge energiedichtheid, kunnen snel worden bijgetankt en hebben een minimaal verlies van rijbereik bij lage temperaturen. Dat maakt de technologie ideaal voor grotere voertuigen met een groter rijbereik of voertuigen die in warme of koude omgevingen worden gebruikt.

Sinds 2018 is het wereldwijde aantal FCEV's op de weg bijna verdubbeld, terwijl waterstoftankstations met meer dan 20%** zijn toegenomen. Tegen 2030 zouden er volgens de prognoses meer dan 10 miljoen FCEV’s op waterstof zijn, met 10.000 tankstations wereldwijd*.

Het geavanceerde ontwikkelingsproject van Jaguar Land Rover, bekend als Project Zeus, wordt deels gefinancierd door het door de overheid ondersteunde Advanced Propulsion Centre. Het zal ingenieurs in staat stellen te begrijpen hoe een waterstofaandrijving kan worden geoptimaliseerd om de prestaties en capaciteiten te leveren die klanten ervan verwachten: van rijbereik tot tanken en slepen tot terreincapaciteiten. ​

Tegen eind 2021 zullen in het VK de tests beginnen van het prototype van de emissievrije New Defender FCEV om belangrijke kenmerken zoals de terreincapaciteiten en het brandstofverbruik te controleren.

Voor de realisatie van Project Zeus werkt Jaguar Land Rover samen met R&D-partners van wereldklasse, waaronder Delta Motorsport, AVL, Marelli Automotive Systems en het UK Battery Industrialisation Centre (UKBIC) om het prototype van de FCEV te onderzoeken, ontwikkelen en creëren.

Ralph Clague, Head of Hydrogen & Fuel Cells bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “We weten dat waterstof een rol moet spelen in de toekomstige motorenmix voor de hele transportsector. Naast elektrische wagens op batterijen biedt het een andere emissievrije oplossing voor de specifieke capaciteiten en vereisten van het Jaguar Land Rover-gamma van wereldklasse. Het werk dat we samen met onze partners bij Project Zeus hebben verricht, zal ons helpen om tegen 2039 netto-koolstofvrij te worden, terwijl we ons voorbereiden op de volgende generatie emissievrije voertuigen.

Hydrogen_Graphic_3 Corporate Logo.png 2 MB Jaguar Land Rover Project Zeus_Persbericht.pdf 269 KB

Sociale mediakanalen van Jaguar:

Sociale mediakanalen van Land Rover:

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.jaguar.com en www.media.landrover.com of neemt u contact op met:

​PR Manager Jaguar Land Rover Belux
​T: 03 241 11 35