JAGUAR LAND ROVER OPENT PRODUCTIEVESTIGING IN SLOWAKIJE

• Nieuwe productievestiging ter waarde van 1,4 miljard euro geopend in Slowakije
  • Nieuwste stap in JLR’s plannen voor een duurzame, wereldwijde groei
  • Fabriek in Nitra stelt 1.500 mensen tewerk
  • Gebruik van baanbrekende productietechnologieën
  • Schenkingsfonds gecreëerd om projecten in lokale gemeenschappen te ondersteunen

Nitra – Jaguar Land Rover opende vandaag zijn hypergeavanceerde productievestiging ter waarde van 1,4 miljard euro in het Slowaakse Nitra. Met de inwijding van de fabriek is Jaguar Land Rover de eerste Britse autoconstructeur met een productievestiging in Slowakije.

Hoewel de hart en ziel van de activiteiten nog steeds in het Verenigd Koninkrijk liggen, vormt de opening van de nieuwe fabriek in Nitra de nieuwste stap in de wereldwijde expansiestrategie van Jaguar Land Rover, dat eerder al een joint venture startte in China (2014) en een fabriek opende in Brazilië (2016). De creatie van nieuwe, internationale fabrieken stelt Jaguar Land Rover in staat om zijn klanten nog meer opwindende nieuwe modellen te bieden, zichzelf te beschermen tegen koersschommelingen en een wereldwijd competitieve business te ondersteunen.

Bij de openingsceremonie verklaarde Prof. Dr. Ralf Speth vandaag: “Door een nieuwe productievestiging van wereldklasse te openen in Slowakije vestigt Jaguar Land Rover opnieuw een mijlpaal in ons globaliseringsprogramma. Onze fabriek in Nitra zal onze productieactiviteiten versterken en de bestaande faciliteiten in het Verenigd Koninkrijk, China, Brazilië, India en Oostenrijk aanvullen.”

Productie in Slowakije

Jaguar Land Rover stelt momenteel ongeveer 1.500 mensen tewerk in Nitra, waarvan 98 procent de Slowaakse nationaliteit heeft. 30 procent van de werknemers zijn vrouwen. In november wordt de tweede aanwervingsfase opgestart om nog eens 850 mensen toe te voegen aan het team van Nitra.

Alle productiewerknemers hebben deelgenomen aan een specifiek, twaalf weken durend trainingsprogramma in de eerste overzeese ‘Training Academy’, goed voor een investering van 7,5 miljoen euro.

Professor Dr. Speth gaat voort: “Ons gediversifieerde personeel brengt een rijkdom aan ervaring uit de automobielindustrie en andere sectoren mee. Ik ben dan ook verheugd om ons Slowaakse team vandaag officieel te mogen verwelkomen in de Jaguar Land Rover-familie.”

De nieuwe, 300.000 m² grote productievestiging wordt een expertisecentrum voor aluminiumproductie en ontwikkeling in Slowakije en zal jaarlijks 150.000 auto’s bouwen. De onderneming zet zich in om zijn klanten hoogtechnologische en lichte wagens te bieden en om dat engagement te ondersteunen, rolde in september de eerste Land Rover Discovery van de band in Nitra.

De fabriek beschikt over absolute spitstechnologieën en maakt als eerste in Europa gebruik van Kuka’s Pulse-transportsysteem, dat 30 procent snellere transfertijden laat optekenen dan klassieke transportbanden. Ze omvat ook een sterk geautomatiseerde lakafdeling om de hoogste kwaliteit aan een minimale milieu-impact te koppelen.

Met het oog op de toekomst werd de fabriek ook ontworpen met de flexibiliteit om intelligente, geconnecteerde productietechnologieën mogelijk te maken, zoals de visualisering van de werkvloer met behulp van realtime gegevens om problemen op te lossen en zo de procesefficiëntie, aflevering en kwaliteit te verhogen.

Slowakije heeft een goed uitgebouwde premium autosector, die 44% uitmaakt van de totale industrie van het land. Met een gevestigd leveranciersnetwerk in de nabije omgeving koopt Jaguar Land Rover een aantal componenten zoals zetels en velgen lokaal aan om de productie van de Land Rover Discovery in Nitra te ondersteunen, waardoor de constructeur nog eens duizenden arbeidsplaatsen in Slowakije verzekert.

In de gemeenschap

Jaguar Land Rover werkt wereldwijd nauw samen met de gemeenschappen in de buurt van zijn productievestigingen.

De voorbije zes maanden heeft Jaguar Land Rover dan ook bijna 500 uur aan vrijwilligerswerk gedaan in Nitra en de gemeenschappen in de buurt. Ook lanceerde de constructeur zijn eerste subsidieprogramma voor werknemers om twaalf lokale projecten te ondersteunen (waaronder de eerste therapeutische zintuigenkamer in Nitra) en opende hij recent een nieuw schenkingsfonds in samenwerking met de stichting Pontis.

De voorbije drie jaar heeft Jaguar Land Rover ook nieuwe opleidingsprogramma’s afgeleverd om de volgende generatie van auto-ingenieurs in Slowakije te inspireren.

In november wordt in Slowakije voor de derde keer de wedstrijd ‘Land Rover 4x4 in Schools’ georganiseerd. Tien Slowaakse scholen zullen dit jaar deelnemen aan de wedstrijd om een vierwielaangedreven wagen op afstandsbediening te bouwen die zware testterreinen het hoofd kan bieden. Ook organiseert Jaguar dit jaar zijn eerste ‘Primary School Challenge’ in Slowakije.

Deze programma’s zijn bedoeld om het werk tot leven te brengen en jonge mensen bewust te maken van de brede waaier aan carrièremogelijkheden.

Jaguar Land Rover in Europa

Europa heeft het grootste aantal Jaguar Land Rover-retailers, met bijna 800 concessiehouders in 42 landen. Sinds het begin van 2018 heeft Jaguar Land Rover al meer dan 94.000 wagens verkocht in Europa.

Aantekeningen voor de redacteurs

Over Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ‘s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van de meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken ter wereld.

Het Verenigd Koninkrijk vormt de basis voor de activiteiten van Jaguar Land Rover en blijft het centrum van Jaguar Land Rovers design-, ontwikkelings- en productiecapaciteiten. De voorbije vijf jaar heeft Jaguar Land Rover meer dan 20.000 mensen tewerkgesteld, waardoor het personeelsbestand is uitgegroeid tot bijna 40.000 werknemers. De constructeurs hebben meer dan 12 miljard euro geïnvesteerd in de creatie van nieuwe producten en kapitaaluitgaven. Gedurende die periode heeft de onderneming sterk geïnvesteerd in zijn Britse productievestigingen in Castle Bromwich, Halewood en Solihull om de lancering van modellen zoals de Jaguar XE, Jaguar F-PACE, Range Rover Evoque Cabriolet en Land Rover Discovery Sport te ondersteunen. Jaguar Land Rover heeft de investeringen in zijn motorfabriek in het VK verdubbeld tot bijna 1 miljard pond. Het gaat om de grootste kapitaalinjectie in een nieuwe Britse fabriek sinds decennia, die honderden nieuwe jobs zal opleveren.

Wereldwijd stellen we meer dan 44.000 mensen te werk en ondersteunen we nog eens ongeveer 240.000 arbeidsplaatsen bij onze retailers, leveranciers en lokale afdelingen. De productie is geconcentreerd in het VK. Daarnaast zijn er ook fabrieken in China, Brazilië, India, Oostenrijk en Slowakije.

Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door de passie om onovertroffen wagens te maken en onze klanten fantastische ervaringen te bieden gedurende hun hele levensduur. Onze producten worden wereldwijd verkocht. In 2017 verkocht Jaguar Land Rover 621.109 wagens in 130 landen. Meer dan 80 procent van onze wagens was bestemd voor de export.

We innoveren voortdurend: dit jaar gaat meer dan 4,5 miljard pond naar de creatie van nieuwe producten en investeringen.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.jaguarlandrover.com of neem contact op met:

Isabelle Michiels
PR Manager Jaguar Land Rover Belux
Tél. : 03 241 11 32
E-mail : [email protected]

Over Jaguar Land Rover: de toekomst van moderne luxe opnieuw uitvinden door design

De Reimagine-strategie van Jaguar Land Rover vertaalt zich in een duurzaamheidsgerichte visie op

moderne luxe door design.

Onze toonaangevende, moderne luxe modellen Range Rover, Discovery, Defender en Jaguar zijn wereldwijd in trek. In boekjaar 2021/22 verkochten we meer dan 370.000 wagens in 123 landen. Geëlektrificeerde modellen waren goed voor ongeveer twee derde van de verkochte wagens, dankzij een modellengamma dat naast de nieuwste benzine- en dieselmotoren ook volledig elektrische en hybride elektrische technologieën omvat.

We transformeren onze onderneming om tegen 2039 netto nul CO2 uit te stoten in onze toeleveringsketen, producten en activiteiten en hebben een stappenplan uitgewerkt om de emissies in onze eigen activiteiten en waardeketens tegen 2030 te verminderen door middel van goedgekeurde, op wetenschap gebaseerde doelstellingen. Elektrificering staat centraal bij deze strategie ; alle Jaguar en Land Rover modellen zullen tegen het einde van dit decennium verkrijgbaar zijn in een volledig elektrische uitvoering.

We zijn een Brits bedrijf in hart en nieren, met twee grote ontwerp- en ontwikkelingssites, drie productievestigingen, een motorenfabriek en een batterijassemblagefabriek. We hebben ook autofabrieken in China, Brazilië, India, Oostenrijk en Slowakije, naast zeven technologiecentra over de hele wereld.

Jaguar Land Rover, sinds 2008 een volwaardige dochteronderneming van Tata Motors, heeft een ongeëvenaarde toegang tot toonaangevende wereldspelers in technologie en duurzaamheid binnen de bredere Tata Group.

Voor meer informatie over de Reimagine-strategie van Jaguar Land Rover kunt u terecht op: