JAGUAR LAND ROVER TEST 'S WERELDS EERSTE DIGITALE TOELEVERINGSKETEN VOOR LEDER MET BEHULP VAN BLOCKCHAINTECHNOLOGIE

• Veilige blockchaintechnologie garandeert volledige transparantie in de ledertoeleveringsketen
  • Jaguar Land Rover werkt samen met Circulor, Bridge of Weir Leather Company en de Universiteit van Nottingham aan een toonaangevende ledertest
  • ‘Digitale tweeling’, ontwikkeld om het volledige lederproductieproces te volgen met behulp van gps, biometrie en QR-codes
  • Het project maakt deel uit van het engagement van Jaguar Land Rover om klanten duurzame en verantwoorde hoogwaardige materialen aan te bieden
  • De test is een onderdeel van Jaguar Land Rovers streven om tegen 2039 netto geen CO2 meer uit te stoten in zijn toeleveringsketen, producten en activiteiten

Woensdag 13 oktober, Antwerpen – Jaguar Land Rover heeft het gebruik van veilige blockchaintechnologie getest om volledige transparantie te verzekeren binnen een duurzame ledertoeleveringsketen.

Voor deze wereldprimeur werkte Jaguar Land Rover samen met Circulor, een dienstverlener voor het traceren van een toeleveringsketen, de toonaangevende Britse lederfabrikant Bridge of Weir Leather Company en de Universiteit van Nottingham om het gebruik van traceerbaarheidstechnologie in de ledertoeleveringsketen te testen.

Het digitale proces heeft Jaguar Land Rover niet alleen in staat gesteld om de conformiteit op te volgen, maar ook om de koolstofvoetafdruk van zijn ledertoeleveringsnetwerk te evalueren. Samen met de in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Bridge of Weir Leather Company heeft Jaguar Land Rover alles in het werk gesteld om zijn laagste leder met carboneffect op te sporen van boerderij tot afgewerkt artikel. Dit alles maakt deel uit van het engagement van Jaguar Land Rover om de milieu- en ethische impact van zijn producten te verminderen gedurende hun levenscyclus.

Jaguar Land Rover engageert zich om klanten duurzamere en meer verantwoorde materiaalkeuzes te bieden voor hun auto-interieur, zoals het hoogwaardige Eucalyptus-interieur in natuurlijke vezels dat verkrijgbaar is op de Range Rover Evoque, en Kvadrat, een geraffineerde, hoogwaardige wolmengeling die gecombineerd wordt met suèdestof gemaakt van 53 gerecycleerde plastic flessen per wagen. Deze combinatie is verkrijgbaar op de Evoque, de Range Rover Velar en de volledig elektrische I-PACE van Jaguar.

In het kader van het door Innovate UK gefinancierde onderzoek werd een ‘digitale tweeling’ van de grondstof gecreëerd, waardoor de route van leder in de toeleveringsketen gelijktijdig in de echte wereld en digitaal kan worden gevolgd. Een combinatie van gps-gegevens, biometrie en QR-codes werd gebruikt om de beweging van het leer bij elke stap van het proces digitaal te verifiëren met behulp van blockchaintechnologie.

Door het verificatieproces te definiëren, werd een herhaalbare blauwdruk gecreëerd om in elke fase een enkel stuk leder te traceren. Die kan worden gebruikt in de wereldwijde toeleveringsketen van Jaguar Land Rover en in andere sectoren die afhankelijk zijn van leder, zoals mode en schoeisel.

Het project kadert in de strategie ‘Reimagine’ van Jaguar Land Rover: een duurzame combinatie van moderne luxe, unieke klantervaringen en een positieve maatschappelijke impact.

'Reimagine' streeft ernaar om tegen 2039 netto geen CO2 meer uit te stoten in zijn toeleveringsketen, producten en activiteiten. Jaguar Land Rover zal samenwerken met experts uit de sector om de duurzaamheid te verbeteren, uitstoot te beperken en samen te werken aan een toonaangevende technologie-, data- en softwareontwikkeling van de volgende generatie.

Dave Owen, Executive Director of Supply Chain bij Jaguar Land Rover:Momenteel herstructureren we onze toeleveringsketen als onderdeel van 'Reimagine', met de nadruk op transparantie en duurzaamheid. De resultaten van deze eerste proef ter wereld zullen ons in staat stellen om de duurzaamheid van de ledertoeleveringsketen over de hele wereld verder te verbeteren en de volledige traceerbaarheid van grondstoffen van oorsprong tot voertuig te garanderen. Dit is een stap in ons streven om netto emissievrij te worden in onze toeleveringsketen, producten en activiteiten tegen 2039, dankzij toonaangevende digitale capaciteiten.”

Via InMotion, zijn afdeling risicokapitaal en mobiliteitsdiensten, kondigde Jaguar Land Rover eerder een investering in Circulor aan, waardoor het bedrijf hoogwaardige materialen kan aankopen met meer transparantie over de herkomst, het welzijn en de conformiteit van leveranciers in al zijn netwerken.

De technologie zou kunnen worden ingezet om andere grondstoffen te traceren. Circulor gebruikt reeds blockchain om de traceerbaarheid te verbeteren van mineralen die gebruikt worden voor batterijen van elektrische voertuigen. Blockchaintechnologie is onmogelijk te wijzigen of te manipuleren, waardoor klanten er meer vertrouwen in hebben dat de duurzame toeleveringsketen authentiek is, en alle materialen duurzaam zijn ingekocht.

Dr. Warren Bowden, Innovation and Sustainability Director van de Scottish Leather Group: ​ “In samenwerking met Jaguar Land Rover en de Universiteit van Nottingham zijn we van mening dat er een duidelijke gelegenheid is om blockchaintechnologie te implementeren om de bestaande, wereldwijd toonaangevende normen voor traceerbaarheid en transparantie in de Britse landbouw en zijn Cattle Tracing Scheme te verbeteren.Bij Bridge of Weir zien we het potentieel om CO2-positief leder te creëren: als we inkopen bij lokale boerderijen waar het vee gevoed wordt met gras, waar er geen ontbossing is, en deze verantwoordelijke benadering van inkopen koppelen aan voortdurende innovatie om koolstofvrije en afvalvrije productieprocessen te creëren. Dankzij de blockchaintechnologie die in deze test werd ontwikkeld, zal elke fase in het proces en de volledige ledertoeleveringsketen nauwkeurig kunnen worden gevolgd en gemeten.”

Jaguar Land Rover x Circulor_Persbericht.pdf 376 KB

Sociale mediakanalen van Jaguar:

Sociale mediakanalen van Land Rover:

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.jaguar.com en www.media.landrover.com of neemt u contact op met:
​Annick Van Cauwenberge
​PR Manager Jaguar Land Rover Belux