JAGUAR LAND ROVER VINDT DE TOEKOMST VANMODERNE LUXE OPNIEUW UIT DOOR MIDDEL VAN DESIGN

• Nieuwe wereldwijde strategie – Reimagine – aangekondigd voor het Britse bedrijf onder leiding van Chief Executive Officer Thierry Bolloré
  • Een nieuwe interpretatie van moderne luxe in het teken van duurzaamheid, unieke klantervaringen en een positieve maatschappelijke impact
  • Start van onze reis om tegen 2039 uit te groeien tot een koolstofarme onderneming
  • Evolutie van Jaguar tot volledig elektrisch luxemerk vanaf 2025 om ‘zijn unieke potentieel te realiseren’
  • De komende vijf jaar verwelkomt Land Rover zes zuiver elektrische versies van zijn modellen, terwijl het merk wereldmarktleider in luxe-SUV’s blijft
  • Alle modellen van Jaguar en Land Rover worden tegen het einde van dit decennium verkrijgbaar met een zuiver elektrische aandrijving; eerste volledig elektrische Land Rover in 2024
  • Schone energie uit brandstofcellen op waterstof wordt ontwikkeld als voorbereiding op de toekomstige vraag
  • Gestroomlijnde structuur om de wendbaarheid te vergroten en bij te dragen tot een efficiënte focus
  • Wereldwijde productie- en assemblagevoetafdruk wordt behouden, afgeslankt, herbestemd en gereorganiseerd
  • Dankzij samenwerkingen en kennisdeling met marktleiders, met name binnen de bredere Tata-groep, kan de onderneming potentiële synergieën aanboren om een leiderspositie te verwerven op het vlak van schone energie, geconnecteerde diensten, data en softwareontwikkeling
  • Op weg naar een tweecijferige EBIT-marge en positieve kasstroom, met de ambitie om tegen 2025 een positieve kasstroom zonder schulden te realiseren met een aanpak die waarde creëert door kwaliteit en winst boven volume te stellen

Maandag 15 februari 2021, Antwerpen - Een visie op moderne luxe door design

Jaguar Land Rover zal de toekomst van moderne luxe herschrijven door middel van design, via zijn twee sterk verschillende Britse merken.

Met tastbare duurzaamheid als leidraad zal Jaguar Land Rover uitgroeien tot een alerte ontwerper van ‘s werelds meest verleidelijke luxewagens en services voor de meest veeleisende klanten. Die strategie werd uitgewerkt om nieuwe maatstaven te creëren voor de milieu-, maatschappij- en gemeenschapsimpact van een luxebedrijf.

“Jaguar Land Rover is uniek in de wereldwijde autosector. Als ontwerper van weergaloze modellen biedt het merk een ongeëvenaard inzicht in de toekomstige luxebehoeften van zijn klanten, een emotioneel rijk erfgoed, een uitgesproken Britse geest en een ongeëvenaarde toegang tot toonaangevende wereldspelers in technologie en duurzaamheid binnen de bredere Tata-groep.

“We gebruiken die ingrediënten vandaag om onze activiteiten, onze twee merken en de klantenervaring van morgen opnieuw uit te vinden. Dankzij de ‘Reimagine’-strategie kunnen we ons unieke karakter meer dan ooit versterken en vieren. Samen kunnen we een nog duurzamere en positievere impact creëren op de wereld rondom ons”, aldus M. Bolloré.

Twee verschillende moderne luxemerken die duurzaamheid centraal stellen

De kern van het ‘Reimagine’-plan wordt de elektrificering van Land Rover en Jaguar, op basis van afzonderlijke platformen en met twee uitgesproken en unieke persoonlijkheden.

In een Land Rover worden wagen en bestuurder verenigd door het avontuur. Door nieuwe horizonten te verkennen, nieuwe uitdagingen aan te gaan en zich niet te beperken tot de verwachtingen, helpt Land Rover mensen om ‘Above and Beyond’ te gaan. De komende vijf jaar verwelkomt Land Rover zes zuiver elektrische versies van zijn modellen, terwijl het merk wereldmarktleider in luxe-SUV’s blijft met zijn drie productfamilies: Range Rover, Discovery en Defender. De eerste zuiver elektrische variant komt in 2024 op de markt.

Tegen het midden van het decennium zal Jaguar een wedergeboorte hebben ondergaan om uit te groeien tot een zuiver elektrisch luxemerk met een spectaculair nieuw gamma van verleidelijke designs en baanbrekende technologieën van de volgende generatie. Jaguar stelt zich tot doel om het leven buitengewoon te maken door spectaculaire auto-ervaringen te creëren die klanten het gevoel geven uniek te zijn en beloond te worden. Hoewel de naam mogelijk behouden blijft, zal de geplande vervanger van de Jaguar XJ geen deel uitmaken van het gamma, aangezien het merk zijn unieke potentieel wil realiseren.

Jaguar en Land Rover zullen tegen 2030 model na model van zuiver elektrische krachtbronnen voorzien. Tegen die tijd zal niet alleen de volledige Jaguar-verkoop maar ook zo’n 60 procent van de Land Rover-verkoop uit zuiver elektrische modellen bestaan.

Jaguar Land Rover streeft ernaar om tegen 2039 netto geen koolstof meer uit te stoten in zijn toeleveringsketen, producten en activiteiten. In het kader van die ambitie bereidt de onderneming zich ook voor op het verwachte gebruik van schone brandstofcelenergie naarmate de waterstofeconomie verder groeit. De ontwikkeling is reeds aan de gang met prototypes die de komende twaalf maanden op de Britse wegen zullen worden ingezet in het kader van een langetermijninvestering.

Duurzaamheid die nieuwe normen vestigt voor de ecologische en maatschappelijke impact van de luxesector is cruciaal voor het succes van Reimagine. Een nieuw gecentraliseerd team krijgt de middelen om baanbrekende innovaties op het vlak van materialen, ontwikkeling, productie, services en investeringen in de circulaire economie verder uit te bouwen en te versnellen. ​

De jaarlijkse verbintenissen ter waarde van ongeveer £ 2,5 miljard zullen onder meer investeringen in elektrificeringstechnologieën en de ontwikkeling van geconnecteerde diensten omvatten om de reis en ervaringen van klanten te verbeteren, naast datagerichte technologieën die hun eigendomsecosysteem verder zullen verbeteren.

Beproefde diensten zoals het flexibele PIVOTAL-abonnementsmodel (dit boekjaar met 750% gegroeid), ontstaan uit InMotion, de incubator- en beleggerstak van Jaguar Land Rover, zullen na de succesvolle lancering in het Verenigd Koninkrijk worden uitgerold naar andere markten.

Kwaliteit en efficiëntie

Met Reimagine zal Jaguar Land Rover nieuwe normen vestigen inzake kwaliteit en efficiëntie voor het luxesegment, door af te slanken, te herbestemmen en te reorganiseren.

Centraal in die reis staat de nieuwe architectuurstrategie, die verschillende persoonlijkheden voor beide merken moet creëren. ​

Land Rover zal het toekomstige, veelzijdige MLA-platform (Modular Longitudinal Architecture) gebruiken. Naarmate de onderneming haar productgamma verder ontwikkelt, zal het zowel worden gebruikt voor geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor als voor zuiver elektrische modellen. Daarnaast zal Land Rover het zuiver elektrische EMA-platform (Electric Modular Architecture) gebruiken, dat ook geavanceerde geëlektrificeerde modellen met verbrandingsmotor zal ondersteunen.

Toekomstige Jaguar-modellen zullen uitsluitend op een zuiver elektrisch platform worden gebouwd.

Reimagine staat namelijk ook in het teken van vereenvoudiging. Door het aantal platformen en modellen per fabriek te consolideren, zal het bedrijf nieuwe normen bepalen voor een efficiënte schaal en kwaliteit voor het luxesegment. Die aanpak zal helpen om het aantal leveranciers te rationaliseren en investeringen in lokale toeleveringsketens van de circulaire economie te versnellen.

Op het vlak van kernproductie impliceert dit dat Jaguar Land Rover zijn fabrieken en assemblagefaciliteiten in het thuisland (Verenigd Koninkrijk) en de rest van de wereld zal behouden. Solihull (West Midlands) zal niet alleen het MLA-platform bouwen, maar wordt ook de thuisbasis van het toekomstige, geavanceerde Jaguar-platform voor zuiver elektrische wagens. ​

Belangrijke partners zoals vakbonden, concessiehouders en logistieke partners zullen een cruciale rol blijven spelen in het uitgebreide nieuwe ecosysteem van Jaguar Land Rover en in zijn streven om de toekomst van moderne luxe opnieuw uit te vinden.

Refocus voor een vlottere werking

Zoals blijkt uit de jongste financiële resultaten, heeft Jaguar Land Rover een sterke basis om duurzame en veerkrachtige activiteiten uit te bouwen voor zijn klanten en hun gemeenschappen, partners, werknemers, aandeelhouders en het milieu.

De drijvende kracht achter deze transformatie is het recent gelanceerde Refocus-programma, dat bestaande initiatieven zoals Charge+ consolideert met nieuwe functieoverschrijdende activiteiten.

Met Reimagine zal Jaguar Land Rover afslanken, herbestemmen en zich reorganiseren tot een meer wendbare onderneming. De evolutie naar een vlakkere structuur moet werknemers in staat stellen om snel en doelgericht te creëren en te leveren.

Om deze focusefficiëntie te versnellen, zal de onderneming haar niet-productiegerelateerde infrastructuur in het Verenigd Koninkrijk sterk inkrimpen en rationaliseren. Gaydon wordt het symbool van deze inspanning – de ‘reactor’ van de onderneming – waarbij het Executive Team en andere managementfuncties naar een enkele locatie zullen verhuizen om bij te dragen tot een vlotte samenwerking en besluitvorming.

Haasje-over naar de leiding met de Tata-groep

Om zijn visie op moderne luxemobiliteit met vertrouwen te kunnen waarmaken, zal het bedrijf nauwer samenwerken en kennis uitwisselen met ondernemingen uit de Tata-groep om de duurzaamheid te verhogen, de emissies terug te dringen en beste praktijken op het vlak van toonaangevende technologieën, data en softwareontwikkeling te delen. Jaguar Land Rover is sinds 2008 een volwaardige dochteronderneming van Tata Motors, waarin Tata Sons de grootste aandeelhouder is.

“We hebben zoveel ingrediënten binnen onze groep. Het is een unieke kans”, aldus M. Bolloré. “Anderen moeten het stellen met externe partnerschappen en compromissen, maar wij hebben een wrijvingsloze toegang die ons in staat zal stellen om met vertrouwen en snel vooruit te komen.”

Door al deze ingrediënten samen te brengen, is Jaguar Land Rover op weg naar tweecijferige EBIT-marges en een positieve kasstroom, met de ambitie om tegen 2025 een positieve kasstroom zonder schulden te realiseren. ​

Uiteindelijk wil Jaguar Land Rover uitgroeien tot een van de meest winstgevende luxefabrikanten ter wereld.

Dhr. N Chandrasekaran, Voorzitter van Tata Sons, Tata Motors en Jaguar Land Rover Automotive plc, verklaarde: “Met de ‘Reimagine’-strategie kiest Jaguar Land Rover voor een aanzienlijke versnelling, in harmonie met de visie en duurzaamheidsprioriteiten van de bredere Tata-groep. Samen zullen we Jaguar helpen om zijn potentieel te realiseren, de tijdloze aantrekkingskracht van Land Rover te versterken en samen een symbool van een echt verantwoordelijke onderneming te worden voor onze klanten, de maatschappij en de planeet.”

M. Bolloré besloot: “Als mensgerichte onderneming kunnen en willen we veel sneller gaan en met een duidelijk doel voor ogen om de moderne luxe niet alleen opnieuw uit te vinden, maar ze ook toe te passen op twee sterk verschillende merken. Merken die emotioneel unieke designs aanbieden, kunstwerken zelfs, maar dan met geconnecteerde technologieën en verantwoorde materialen die samen de lat op het vlak van bezitservaring hoger leggen. We creëren een nieuwe, moderne luxe door design.”

PB - JAGUAR LAND ROVER VINDT DE TOEKOMST VAN MODERNE LUXE OPNIEUW UIT DOOR MIDDEL VAN DESIGN.pdf 282 KB Jaguar Land Rover_Reimagine_factsheet.pdf 8 MB

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.jaguar.com en www.media.landrover.com of neemt u contact op met:

PR Manager Jaguar Land Rover Belux

T : 03 241 11 35

M : 0476 319 629

E : [email protected]

Sociale mediakanalen van Jaguar:

Sociale mediakanalen van Land Rover: