JAGUAR LAND ROVER ZAL PLASTICAFVAL GEBRUIKEN IN DUURZAME LUXE-INTERIEURS VAN DE VOLGENDE GENERATIE

• Toekomstige modellen van Jaguar en Land Rover krijgen vloermatten en bekledingen van ECONYL®-garen, geproduceerd met plasticafval
  • Het innovatieve proces zal de Britse premiumconstructeur helpen op weg naar een circulaire economie als onderdeel van Destination Zero
  • Het ECONYL®-nylonproces vermindert de emissies bij de productie met90 procent in vergelijking met het materiaal dat van olie wordt gemaakt
  • Jaguar Land Rover engageert zich om een bredere keuze aan materialen uit duurzame bronnen aan te bieden met hetzelfde luxueuze gevoel, maar met een lagere milieu-impact

Dinsdag 29 september 2020, Antwerpen – Jaguar Land Rover werkt met ECONYL®-nylon aan de ontwikkeling van hoogwaardige interieurs op basis van zee- en stortafval.

De modellen van Jaguar en Land Rover van de volgende generatie zullen worden uitgerust met vloermatten en bekledingen gemaakt met ECONYL®-vezels uit gerecycleerd industrieel plastic, stofafval van kledingfabrikanten, visnetten van de kweeksector, en netten achtergelaten in de oceaan – zogenaamde ‘spooknetten’.

Dit engagement om duurzame luxe-interieurs te ontwerpen met duurzaam geproduceerde en gerecycleerde materialen kadert in de 'Destination Zero'-missie van Jaguar Land Rover. Innovatie helpt om het milieu veiliger en schoner te maken en biedt klanten tegelijk een hoogwaardige, duurzame optie.

Het geregenereerde ECONYL®-nylon van Aquafil, een wereldleider in de synthetischevezelindustrie, werd al door high-end merken van mode, sportkleding en luxehorloges gebruikt om handtassen, rugzakken, badkleding en horlogebandjes te maken.

Het nylonafval wordt door Aquafil geregenereerd van over de hele wereld. In één jaar tijd recycleert het bedrijf maar liefst 40.000 ton afval. Het recyclageproces vermindert de impact van nylon op de opwarming van de aarde met 90 procent in vergelijking met het materiaal dat uit olie wordt geproduceerd. Per geproduceerde 10.000 ton ECONYL®-grondstof worden 70.000 vaten ruwe olie uitgespaard en 65.100 ton koolstofemissie-equivalent vermeden.

In geavanceerde verwerkingscentra wordt het afval geanalyseerd, behandeld en bereid als grondstof voor een chemische fabriek, waar het nylonafval wordt teruggebracht tot zijn oorspronkelijke grondstof door middel van een chemisch verwerkingsproces, depolymerisatie genoemd. Vervolgens wordt het ruwe nylonmateriaal omgezet in het ECONYL®-garen.

Gedurende het hele proces worden andere bijproducten zoals niet-nylon, metaalmaterialen of kopersulfaat dat wordt gebruikt om te voorkomen dat zeegras op visnetten groeit, verwijderd en naar alternatieve industrieën voor recyclage gestuurd.

Het resulterende geregenereerde ECONYL®-nylonpolymeer heeft dezelfde chemische en prestatiekenmerken als de fossiele grondstof, waardoor het kan worden verwerkt tot een vezel voor matten en textiel.

Dat garen kan vervolgens worden gebruikt om vloermatten te produceren voor toekomstige modellen van Jaguar en Land Rover met als doel milieubewuster en duurzamer materiaal te gebruiken en klanten toch een hoogwaardig en slijtvast product te bieden. Dit proces helpt Jaguar Land Rover om een circulaire economie te ontwikkelen in het kader van het streven naar Destination Zero.

Adrian Iles, Senior Engineer of Interior Systems bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “Onze ontwerpers en ingenieurs engageren zich om de volgende generatie van duurzame materialen te ontwikkelen voor toekomstige modellen van Jaguar en Land Rover. We hechten veel belang aan de creatie van nieuwe duurzame materialen met de nieuwste en meest innovatieve technieken en stoffen. Afval minimaliseren, materialen hergebruiken en koolstofemissies reduceren staat centraal in onze Destination Zero-missie. Dit baanbrekende materiaalonderzoek is een van de belangrijkste manieren om dat te bereiken en maakt integraal deel uit van ons designaanbod voor onze klanten.”

Eerder dit jaar werd Jaguar Land Rover voor het tweede jaar op rij gecertificeerd door het Carbon Trust, dat bevestigt dat alle activiteiten in het Verenigd Koninkrijk voldoen aan de internationaal erkende standaard voor koolstofneutraliteit PAS 2060. Samen nemen deze Britse vestigingen 77 procent van de wereldwijde autoproductie van Jaguar Land Rover voor hun rekening.

Momenteel biedt Land Rover een hoogwaardig stoffen Eucalyptus-interieur op de Range Rover Evoque, terwijl de Evoque, Range Rover en de volledig elektrische I-PACE van Jaguar worden uitgerust met optioneel Kvadrat, een hoogwaardig materiaal dat duurzame wol combineert met suèdestof gemaakt van 53 gerecycleerde plastic flessen per wagen.

PB - Jaguar Land Rover zal plasticafval gebruiken in duurzame luxe interieurs.pdf 444 KB

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.jaguar.com en www.media.landrover.com of neemt u contact op met:

Annick Van Cauwenberge
PR Manager Jaguar Land Rover Belux
T: 03 241 11 35
M : 0476 319 629
E : avancauw@jaguarlandrover.com

Sociale mediakanalen van Jaguar:

www.facebook.com/JaguarBelux
www.instagram.com/jaguarbelux/

Sociale mediakanalen van Land Rover:

www.facebook.com/landroverbelgium/

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ’s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van de meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken ter wereld.

Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door de passie om onovertroffen wagens te maken en onze klanten fantastische ervaringen te bieden gedurende hun hele levensduur. Onze producten worden wereldwijd verkocht. In 2018 verkocht Jaguar Land Rover 592.708 wagens in 128 landen.

We ondersteunen ongeveer 260.000 mensen bij onze retailers, leveranciers en lokale afdelingen. We zijn een Brits bedrijf in hart en nieren, met twee grote ontwerp- en ontwikkelingssites, drie productievestigingen, een motorfabriek en een binnenkort te openen batterijmontagefabriek. We hebben ook zeven technologiecentra wereldwijd. In het Verenigd Koninkrijk zijn die gevestigd in Shannon, Manchester, Warwick (NAIC) en Londen. In de rest van de wereld bevinden ze zich in Portland (VS), Boedapest (Hongarije) en Changshu (China). We hebben autofabrieken in China, Brazilië, India, Oostenrijk en Slowakije.

Vanaf 2020 zullen alle nieuwe modellen van Jaguar Land Rover een geëlektrificeerde versie hebben, wat de keuze voor onze klanten verder zal verruimen. We zullen over ons hele gamma geëlektrificeerde producten lanceren, van volledig elektrische wagens tot plug-inhybrides en ‘mild hybrids’, en daarnaast ook de nieuwste benzine- en dieselmotoren blijven aanbieden.