LAND ROVER BAR BRENGT RACEBOOT IN DE STRIJD OM 166 JAAR SPORTLEED TE BEËINDIGEN

• Sir Ben Ainslie en zijn gezin dopen raceboot van Land Rover BAR voor America’s Cup ‘Rita’ in Bermuda
  • Dankzij knowhow van ingenieurs van Land Rover werd een van de snelste en technisch meest geavanceerde raceboten ooit ontworpen
  • Intensieve laatste voorbereidingen en trainingen in strijd om oudste sporttrofee ter wereld

Land Rover BAR heeft de boot gelanceerd die volgens hen zeilgeschiedenis zal schrijven. Een van de snelste en technisch meest geavanceerde vaartuigen op het water werd door ingenieurs van Jaguar Land Rover ontworpen met slechts één doel: de oudste sporttrofee ter wereld binnenhalen.

Het is al 50 jaar geleden dat de Engelse voetballers een belangrijke prijs hebben gewonnen. Tennisliefhebbers moesten 77 jaar wachten vooraleer een Brit Fred Perry opvolgde als kampioen enkelspel in Wimbledon. Maar Groot-Brittannië heeft de America's Cup in zijn 166 jaar lange geschiedenis nog nooit gewonnen.

De boot werd in Bermuda te water gelaten en werd 'Rita' gedoopt door de echtgenote van Sir Ben Ainslie, Lady Georgie Ainslie, en hun dochter Bellatrix. De naam heeft een lange voorgeschiedenis van succes – Sir Ben heeft hem gedurende zijn hele carrière gebruikt.

BAR stelde de technische knowhow ter beschikking waarmee Jaguar Land Rover zijn nieuwste modellen creëerde. Technologieën voor aerodynamica, zelflerende auto’s, kunstmatige intelligentie en virtueel ontwerpen helpen de boot nog sneller te gaan.

Tony Harper, Hoofd Research bij Jaguar Land Rover, zegt: “We hebben aerodynamische tests ontwikkeld, een nieuwigheid in de sector, om het vleugelzeildesign te helpen ontwerpen, dat u hier nu aan de boot kunt zien. Op basis van het succes van dit project, en met onze kennis in het analyseren en bouwen van lichte voertuigen, hebben wij ook het structurele design van de zwaarden uitgewerkt – de surfplankachtige structuur onder de boot waarmee hij uit het water kan oprijzen en die hem buiten het water stabiel houdt.”

Elk licht geconstrueerd zwaard moet 2400 kg kunnen dragen, even zwaar als een nieuwe Land Rover Discovery. Hun taak aan de boot is dus van cruciaal belang.

Martin Whitmarsh, CEO van Land Rover BAR zegt: “De bijdrage van Jaguar Land Rover aan het uiteindelijke design van de boot is voor ons immens belangrijk geweest. Naarmate de samenwerking intenser werd, nam ook hun betrokkenheid toe.

“De America’s Cup is altijd een zeil- en designwedstrijd geweest en de boten zijn van touwen en windassen uitgegroeid tot meer technische machines die met een snelheid tot 100 km/u uit het water oprijzen. Dit complexe ontwerp vergt de meest geavanceerde technische kennis, waarmee automerken een belangrijke impact kunnen hebben op de designwedloop – net zoals in de F1.”

Het team heeft minder dan vier maanden om het design bij te schaven en de zeilers op het water in Bermuda te trainen.

De America’s Cup begint op 26 mei 2017 met de eerste kwalificatieronde. De winnaar wordt eind juni gelauwerd. Honderdduizenden mensen zullen naar verwachting het evenement live in Bermuda bijwonen, en nog meer op de tv. Land Rover BAR zal het opnemen tegen teams uit de VS, Frankrijk, Zweden, Nieuw-Zeeland en Japan.

Aantekeningen voor de redacteurs:

Land Rover

Sinds 1948 maakt Land Rover authentieke 4x4’s die echte terreincapaciteiten bieden, voor alle modellen. De Defender, Discovery, Discovery Sport, Range Rover Sport, Range Rover en Range Rover Evoque zijn elk wereldwijd de referentie in hun SUV-segment. Tachtig procent van het modellengamma wordt geëxporteerd naar meer dan 170 landen.

Over Land Rover BAR

Sarah Alexander, persvoorlichter bij Land Rover BAR

[email protected] t. +44 7766 391 276 / +44 1489 587 838

Ben Ainslie Racing (BAR) werd op 10 juni 2014 opgericht in aanwezigheid van Hare Koninklijke Hoogheid De Hertogin van Cambridge. Het team ontstond op initiatief van Sir Ben Ainslie, viervoudig winnaar van Olympisch goud en winnaar van de 34ste America’s Cup, met als langetermijndoelstelling uit te komen voor Groot-Brittannië en de America's Cup terug naar huis te brengen, waar het in 1851 begon. Sir Ben heeft een Brits team samengesteld, dat hij ook zal leiden en dat in staat is om de prestigieuze trofee te winnen, wat Groot-Brittannië tot nu toe nog nooit is gelukt.

Land Rover BAR is een commercieel sportteam, met behalve zakelijke partners ook een aantal individuele privé-investeerders. Het team bestaat uit enkele van de beste Britse en internationale zeilers, designers, bouwers en race-ondersteuning.

Sportteams zijn een belangrijk rolmodel in de maatschappij. Deze bevoorrechte positie wordt bij Land Rover BAR niet als vanzelfsprekend beschouwd. Het team is ervan overtuigd dat onze invloed veel verder moet reiken dan de wedstrijd zelf, en stelt duurzaamheid centraal in zijn activiteiten, sinds de oprichting van het team met Exclusive Sustainability Partner 11th Hour Racing in 2014.

Het team heeft een nieuw hoofdkantoor opgericht in het centrum van Portsmouth, een gebouw van 6.875 m² waar alle activiteiten van het team zijn ondergebracht, en verwelkomt het publiek in zijn educatief centrum Tech Deck.

De 1851 Trust is de officiële liefdadigheidsorganisatie van het team en HKH De Hertogin van Cambridge is zijn Koninklijke Beschermvrouw.

Portsmouth heeft al meerdere edities van de Louis Vuitton America's Cup World Series gehost in 2015 en 2016.

LandRoverBAR.com #BringTheCupHome