LAND ROVER MAAKT AUTONOOM RIJDEN OP TERREIN TOT REALITEIT

• Met zijn CORTEX-project ontwikkelt Jaguar Land Rover SUV’s die autonoom kunnen rijden op het terrein
  • Het 3,7 miljoen pond kostende project verkent autonome capaciteiten op alle terreinen en in alle weertypes
  • ‘s Werelds eerste ‘5D’-technologie maakt autonoom terreinrijden op Niveau 4 en 5 mogelijk

Antwerpen, 30 mei, 2018 – Jaguar Land Rover ontwikkelt autonome wagens die op alle terreinen en in alle weersomstandigheden autonoom kunnen rijden.

Het pilootproject ‘CORTEX’ brengt zelfrijdende wagens naar het terrein en zorgt ervoor dat ze alle rij- en weersomstandigheden de baas kunnen: modder, regen, ijs, sneeuw en mist. In het kader van dit project werkt Jaguar Land Rover aan een ‘5D’-techniek die geluid, video, radar, lichtdetectie en afstandsmeting (LiDAR) in real time verenigt. Die combinatie van gegevens verhoogt het bewustzijn van de auto over zijn omgeving. Door middel van automatisch leren zal de zelfrijdende auto alsmaar complexere omgevingen aankunnen, zodat hij elk weertype op elk terrein meester is.

Chris Holmes, Connected & Autonomous Vehicle Research Manager bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “Het is cruciaal om zelfrijdende auto’s te ontwikkelen die de capaciteiten en prestaties leveren die onze klanten van elke Jaguar en Land Rover verwachten. Autonoom rijdende wagens worden onmisbaar in de autosector en om ervoor te zorgen dat ons autonome aanbod het meest aangename, capabele en veilige op de markt is, verleggen we de grenzen van de innovatie. CORTEX geeft ons de kans om samen te werken met enkele fantastische partners, die hun expertise ter beschikking stellen om onze visie in de nabije toekomst te realiseren.

Jaguar Land Rover ontwikkelt semi- en volledig geautomatiseerde rijtechnologieën om klanten de keuze te bieden uit verscheidene niveaus van autonoom rijden en tegelijk een aangename en veilige rijervaring te garanderen. Dit project sluit naadloos aan bij de visie van de constructeur om autonome voertuigen te bouwen die zich kunnen handhaven in de meest uiteenlopende weg- en terreinomstandigheden en weertypes.

CORTEX zal de technologie ontwikkelen door de uitwerking van een algoritme, de optimalisering van sensoren en fysieke terreintests in het Verenigd Koninkrijk. Partners van het project zijn onder meer de Universiteit van Birmingham, met haar toonaangevende onderzoek naar radar- en sensortechnologie voor autonome platformen, en Myrtle AI, experts inzake automatisch leren. CORTEX werd in maart 2018 aangekondigd in het kader van de derde financieringsronde van Innovate UK voor geconnecteerde en autonome voertuigen.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.jaguarlandrover.com of bij:

Isabelle Michiels

Jaguar Land Rover Belux

T: 03 241 11 32

M: 0476 427 738

E: [email protected]

Over Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ‘s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van de meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken ter wereld.

Wereldwijd stellen we meer dan 43.000 mensen te werk en ondersteunen we nog eens ongeveer 240.000 arbeidsplaatsen bij onze retailers, leveranciers en lokale afdelingen. De productie is geconcentreerd in het VK. Daarnaast zijn er ook fabrieken in China, Brazilië, Oostenrijk en Slowakije.

Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door de passie om onovertroffen wagens te maken en onze klanten fantastische ervaringen te bieden gedurende hun hele levensduur. Onze producten worden wereldwijd verkocht. In 2017 verkocht Jaguar Land Rover 621.109 wagens in 130 landen, waarbij meer dan 80 procent van onze wagens voor export was bestemd.

We innoveren continu: vorig jaar ging er meer dan 4 miljard pond naar nieuwe producten en investeringen.

Vanaf 2020 worden alle nieuwe modellen van Jaguar Land Rover geëlektrificeerd, wat de keuze voor onze klanten verder zal verruimen. We zullen over ons hele gamma geëlektrificeerde producten lanceren, van volledig elektrische wagens tot plug-inhybrides en ‘mild hybrids’, en daarnaast ook ultraschone benzine- en dieselmotoren blijven aanbieden.

Over CORTEX

CORTEX is een dertig maanden lopend samenwerkingsproject gelanceerd in maart 2018 om de ontwikkeling en levering van zelfrijdende voertuigen in het Verenigd Koninkrijk te ondersteunen. CORTEX verenigt toonaangevende technologieën met een hoogstaande auto-expertise, evenals academici om uiterst capabele, zelfrijdende auto’s af te leveren. CORTEX wordt gezamenlijk gefinancierd door de overheid en de autosector. De wedstrijd werd georganiseerd door het Britse innovatiebureau ‘Innovate UK’.

Autonomieniveaus

Niveau 0 - Geen automatisering: er is geen enkele vorm van automatisering: de bestuurder staat alleen in voor het rijden.

Niveau 1 - Rijhulpsystemen: de bestuurder wordt bijgestaan door één bepaalde functie (bv. cruise control).

Niveau 2 - Gedeeltelijke automatisering: de bestuurder wordt bijgestaan door twee functies (bv. snelheid en sturen met de fileassistent)

Niveau 3 - Conditionele automatisering: de auto neemt de normale rijfuncties van de bestuurder over in een specifieke omgeving, maar de bestuurder dient de controle mogelijk terug te nemen als de omstandigheden te complex zijn.

Niveau 4 - Doorgedreven automatisering: de auto kan onafhankelijk rijden in specifieke omgevingen, zoals steden of snelwegen, zonder interventies door de bestuurder.

Niveau 5 - Volledige automatisering: er is geen menselijke controle nodig. De wagen kan een volledige reis afleggen zonder menselijke interventies.