PANASONIC JAGUAR RACING SLUIT SEIZOEN AF MET FINISH MET DUBBELE PUNTEN

• Panasonic Jaguar Racing sluit het tweede seizoen in de Formule E af met waardevolle punten
  • Mitch Evans finisht als zesde en Nelson Piquet Jr als zevende
  • Alle aandacht gaat nu naar de ontwikkeling van de Jaguar I-TYPE 3 voor seizoen 5 van het ABB FIA Formula E-kampioenschap

Panasonic Jaguar Racing eindigt zijn tweede seizoen in het ABB FIA Formula E-kampioenschap met een dubbele-puntenfinish en versterkt zo de ontwikkeling van zijn team sinds zijn aantreden in het kampioenschap.

Na nachtelijk noodweer kwalificeerden zowel Mitch Evans als Nelson Piquet Jr zich sterk in moeilijke omstandigheden en startten ze hun laatste race van het seizoen 2017/18 in zesde en zevende positie.

Na een sterke start rukte Nelson op naar de vierde plaats. Met een verschillende strategie kwam Mitch als eerste de pits in om snel van wagen te wisselen en in zesde positie weer in te voegen, terwijl Nelson een ronde later binnenkwam en als achtste weer de baan op reed. Dankzij het geslaagde batterijbeheer van de beide coureurs kon Nelson in de laatste ronde van de wedstrijd tot de zevende plaats opschuiven, waardoor de twee Jaguar I-TYPE 2's voor de eindtijd naast elkaar werden afgevlagd.

Het tweede jaar van Panasonic Jaguar Racing in de Formule E zal worden herinnerd als een seizoen van overwinningen waarbij het team zijn eerste podiumfinish in Hong Kong behaalde voordat het in Zürich zijn eerste pole position in de wacht sleepte. De missie van het Britse team, 'Race To Innovate', zowel op als buiten het circuit, bereikte een hoogtepunt in de wereldwijde lancering van de I-PACE, de volledig elektrische SUV van Jaguar.

De Jaguar I-TYPE 2 was een verbetering ten opzichte van zijn voorganger, zodat het team steeds om de punten kon strijden. Het Britse team eindigde met een totaal van 119 punten - zesde in het teamklassement. Mitch leidde het team naar de zevende plaats in het klassement voor coureurs, waarin Nelson als negende eindigde.

Terwijl de tests voor seizoen 5 van het ABB FIA Formula E-kampioenschap reeds aan de gang zijn, is Panasonic Jaguar Racing al druk bezig met de ontwikkeling van de volkomen nieuwe Jaguar I-TYPE 3 met de vastberadenheid om te blijven groeien naarmate de tweede generatie raceauto's zijn intrede doet in de Formula E.

James Barclay, teamdirecteur, Panasonic Jaguar Racing: “We hebben dit jaar een grote stap vooruitgezet en ik geloof dat we het meest geëvolueerde team zijn. Vorig jaar was een leerjaar en dit seizoen scoorden we punten in alle races behalve twee. Het zou geweldig zijn geweest om een ​​paar maal meer op het podium te staan, maar we zullen ons de lessen ter harte nemen en het zal ons sterker maken voor het volgende jaar. Ik wil graag het hele team en onze partners bedanken voor hun inspanningen en hun toewijding. We zijn allemaal gemotiveerd om hard te werken voor de start van het volgende seizoen en proberen op hetzelfde elan voort te gaan."

Mitch Evans, #20: “Het is geweldig om nu in de punten te rijden. Een finish met dubbele punten was ons doel en het is een schitterende manier om het jaar af te sluiten. We zijn ons al volop aan het voorbereiden voor het volgende seizoen, we hebben dit jaar een aantal kansen gemist, maar we zijn gemotiveerd om op de verbeteringen voort te bouwen.”

Nelson Piquet Jr, #3: “Vandaag hebben we ons doel bereikt om in de punten te finishen. We zijn het seizoen sterk begonnen en hadden meer kunnen bereiken. Ik kijk uit naar volgend jaar en wil het tempo en de efficiëntie vinden in de aanloop naar de eerste wedstrijd van het seizoen. We zullen heel hard moeten werken om vanaf december regelmatig met de andere teams te kunnen concurreren.

- Einde -

NOTITIES VOOR REDACTEURS

OVER PANASONIC JAGUAR RACING

Jaguar keerde in oktober 2016 terug naar de racerij en sloot zich als eerste prestigeconstructeur aan bij de zuiver elektrische straatraces van het FIA Formula E-kampioenschap.

Jaguars Formula E-programma zal tastbare R&D-voordelen opleveren voor de elektrisering van de toekomstige wegmodellen van Jaguar Land Rover en is uitgewerkt rond de basisfilosofie van het team: ‘Race to Innovate’.

De constructeurs kunnen hun eigen aandrijving (motor, versnellingsbak, omvormer en achterwielophanging) ontwikkelen. Om de kosten te drukken, gebruiken alle teams echter ook gemeenschappelijke onderdelen, zoals het koolstofvezelchassis en de batterij.  De focus ligt dus duidelijk op de ontwikkeling van de elektrische aandrijving.

De Formula E onderscheidt zich echter niet alleen met zijn zuiver elektrische concept, maar ook met de keuze van de circuits. Het kampioenschap vindt plaats op tijdelijke stratencircuits in het centrum van de grootste steden ter wereld en eindigt in een ‘double header’ in New York. Al de actie vindt plaats op een enkele dag, van de oefenronden tot de kwalificaties en de races zelf.

OVER JAGUAR LAND ROVER

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ‘s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van de meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken ter wereld.

Wereldwijd stellen we meer dan 44.000 mensen te werk en ondersteunen we nog eens ongeveer 240.000 arbeidsplaatsen bij onze retailers, leveranciers en lokale afdelingen. De productie is geconcentreerd in het VK. Daarnaast zijn er ook fabrieken in China, Brazilië, Oostenrijk en Slowakije.

Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door de passie om onovertroffen wagens te maken en onze klanten fantastische ervaringen te bieden gedurende hun hele levensduur. Onze producten worden wereldwijd verkocht. In 2017 verkocht Jaguar Land Rover 621.109 wagens in 130 landen. Meer dan 80 procent van onze wagens was bestemd voor de export.

Voor meer informatie over Panasonic Jaguar Racing kunt u contact opnemen met:

Adrian Atkinson, Global PR Manager, Panasonic Jaguar Racing

Tel: +44 (0) 7979 554 005