VANAF 2020 HEEFT ELKE NIEUWE JAGUAR EN LAND ROVER EEN ELEKTRISCHE AANDRIJVING

• Engagement om gamma te ‘elektriseren’, gedemonstreerd door nieuwe elektrische modellen uit Jaguars verleden, heden en toekomst tijdens eerste Tech Fest
  • Verleden – iconische Jaguar E-Type nu op elektriciteit voor de 21e eeuw
  • Heden – volledig nieuwe Jaguar I-PACE Concept, de SUV die trekken van supercars combineert met de prestaties van een sportwagen, vanaf volgend jaar verkrijgbaar
  • Toekomst – visionaire FUTURE-TYPE: virtueel concept blikt vooruit op autonome, geconnecteerde, elektrische en gedeelde mobiliteit voor 2040 en later
  • Jaguar Land Rover Tech Fest vindt plaats in Central Saint Martins, University of the Arts London
  • Gratis festival, geopend van vrijdag 8 september tot zondag 10 september

Londen (Verenigd Koninkrijk) – Vanaf 2020 zullen alle nieuwe modellen van Jaguar Land Rover een of andere elektrische aandrijving hebben. Dat kondigde Jaguar Land Rover aan tijdens het eerste Tech Fest, een reeks van debatten en gratis openbare tentoonstellingen over de mobiliteit van de toekomst.

Dr. Ralf Speth, Chief Executive Officer van Jaguar Land Rover, verklaarde:

“Elk nieuw model van Jaguar Land Rover zal tegen 2020 verkrijgbaar zijn met een elektrische aandrijving. We zullen diverse geëlektriseerde modellen lanceren in ons gamma, van volledig elektrische wagens tot plug-inhybrides en ‘mild hybrids’. Onze eerste volledig elektrische prestatie-SUV, de Jaguar I-PACE, wordt volgend jaar verkrijgbaar.”

Jaguar E-type Zero

De elektrische Jaguar E-type Zero bereidt een van ‘s werelds beroemdste auto’s voor op de toekomst. De E-type, die ooit door Enzo Ferrari werd omschreven als ‘de mooiste auto ter wereld’, combineert zijn adembenemende design voor het eerst met een emissievrije elektrische aandrijving. De E-type Zero is gebaseerd op een Roadster Series 1.5 uit 1968 en kreeg een baanbrekende elektrische aandrijving die hem in nauwelijks 5,5 seconden van 0 naar 100 km/u katapulteert. Hij werd ontwikkeld door Jaguar Classic in de nieuwe ‘Classic Works’-fabriek in Warwickshire (Verenigd Koninkrijk).

Jaguar I-PACE Concept

Met de I-PACE zijn we vanaf een wit blad vertrokken om een specifieke, zuiver elektrische SUV te creëren, die een adembenemend design aan dagdagelijkse functionaliteit koppelt. Deze prestatiegerichte SUV ziet er schitterend uit, rijdt fantastisch en wordt volgend jaar verkrijgbaar.

Jaguar FUTURE-TYPE

De Jaguar FUTURE-TYPE is een visie op de auto van 2040 en later. Het volledig autonome, virtuele concept verkent de mobiliteit voor de geconnecteerde wereld van morgen, waar voertuigen niet meer gekocht maar gedeeld worden.

Met de interface van de Future Type kunt u uw digitale sferen van werk, gezin of vrije tijd afzonderlijk beheren door op te roepen wat u nodig hebt en te verbergen wat u niet nodig hebt.

Het hart van het systeem is Sayer, het intelligente stuurwiel dat uw manier van leven radicaal zal veranderen. Het werd genoemd naar Malcolm Sayer, de ontwerper van de E‑Type, en blijft niet gewoon in uw wagen: het leeft in uw woning en wordt uw persoonlijke assistent.

Sayer is het eerste spraakgestuurde stuurwiel met artificiële intelligentie (AI) dat honderden taken zal kunnen uitvoeren. Met zijn geavanceerde spraakherkenningssoftware zal hij uw vragen kunnen beantwoorden, het nieuws kunnen aanbrengen, uw reizen kunnen organiseren en uw entertainment kunnen selecteren.

Sayer weet wat er in uw koelkast zit en kan zelfs boodschappen of een pizza bestellen. Zo komt u nooit meer zonder melk te zitten. Het wordt uw meest vertrouwde toestel. Het is niet gewoon de ‘sleutel’ van uw auto, maar uw lidkaart van onze ‘on-demand’ serviceclub. Met deze club kunt u als enige eigenaar worden van een wagen, maar krijgt u ook de mogelijkheid om de wagen te delen met anderen in uw gemeenschap.

Voor onze klanten is rijden veel meer dan zich verplaatsen van A naar B. Het is leven van A tot Z. U geniet steeds van de sensaties van het rijden en hebt steeds de mogelijkheid om zelf het stuur in handen nemen. Maar dit is een stuur zoals u er nog nooit een hebt gezien.

Behalve het verleden, het heden en de toekomst van Jaguar brengt Tech Fest 2017 ook de volgende verhalen:

Rekruteren voor de toekomst met Gorillaz

Jaguar Land Rover doet niet enkel aan klassieke rekrutering. Gorillaz en Jaguar Land Rover hebben opnieuw de handen in elkaar geslagen om de zoektocht naar talent van wereldklasse voort te zetten tijdens Tech Fest. Fans die interesse hebben in een technologische carrière bij Jaguar Land Rover worden uitgenodigd in de fysieke ‘pop-upversie’ van de Gorillaz-garage om deel te nemen aan een live uitdaging om hun technische capaciteiten, logische denkvermogen en geheugen te testen. Succesvolle spelers krijgen voorrang bij de sollicitaties voor een betrekking bij Jaguar Land Rover.

Voor wie niet in Londen geraakt, blijft de Gorillaz App Coding Challenge wereldwijd beschikbaar. Jaguar Land Rover opteert voor een radicaal nieuwe manier om sollicitanten te vinden en daagt zijn fans uit tot een reeks van codepuzzels om ze te testen op hun nieuwsgierigheid, volharding, laterale denkwijzen en pragmatische karakter, de tastbare vaardigheden die de nieuwe generatie van IT’ers en ingenieurs nodig heeft. Tot op vandaag probeerden reeds 41.000 deelnemers de code te kraken; 500 van hen zijn er ook in geslaagd.

Waste to Wave

Dit project creëerde zopas de eerste surfplank van 100 procent gerecycleerd polyurethaan, afkomstig van afval uit de designstudio’s. De surfplank, geproduceerd in samenwerking met de milieuvriendelijke fabrikant Skunkworks, werd recent getest door Lucy Campbell, de beste vrouwelijke surfer uit het Verenigd Koninkrijk.

“De oceaan is een belangrijk deel van mijn leven”, aldus Lucy. “Ik vind het dan ook essentieel om mensen bewust te maken van het belang ervan. Ik wist niet veel over het designproces van auto’s, maar het is fascinerend om te zien hoe Jaguar Land Rover zijn materialen een ‘tweede leven’ geeft. Het was een fantastische ervaring om de surfplank voor het eerst uit te testen.”

Jaguar Land Rover engageert zich om geen afval naar het stort te brengen en het ‘Waste to Wave’-project is een van de vele innovatieve recyclageprojecten die een tweede leven geven aan materialen die anders op het stort zouden eindigen. Er bestaan dan ook concrete plannen om de surfplank in serie te bouwen.

Autonoom rijden in de praktijk (Range Rover Sport)

We testen nu reeds auto’s zonder bestuurder in de praktijk. Autonomous Urban Drive kan een auto zonder bestuurder door een stad laten rijden, rekening houdend met verkeerslichten, T-kruispunten en ronde punten.

Deze onderzoekstechnologie wordt ontworpen en ontwikkeld in het Verenigd Koninkrijk en wordt reeds gebruikt in een Range Rover Sport. Dat brengt ons alweer een stap dichter bij de realisatie van zelfrijdende Jaguar Land Rover-modellen in het komende decennium.

Uw digitale butler

De nieuwe Range Rover Velar is ontworpen om u verder te brengen en uw leven te vergemakkelijken. Hij bevat intelligente technologie in de vorm van een quad-coreprocessor, de hersenen achter de schoonheid van de Velar.

Het Touch Pro Duo-infotainmentsysteem omvat twee 10”-aanraakschermen in hoge resolutie. We doopten deze technologie op maat ‘Blade’, uw persoonlijke butler. U kunt vanop afstand contact maken met de Velar, ongeacht waar u zich bevindt. Vanaf uw smartphone kunt u hem vergrendelen of ontgrendelen, lokaliseren of het brandstofpeil controleren.

Blade leert uw dagelijkse rijgewoonten, anticipeert op uw behoeften en geeft u wat u wilt wanneer u het wilt ... zonder ooit opdringerig te zijn.

E-PACE: Jaguars jongste telg

De Jaguar E-PACE is een bijzonder goed uitgekiende, compacte prestatie-SUV. Hij werd ontworpen en ontwikkeld om mooi, leuk en slim te zijn en is onmiddellijk herkenbaar als een Jaguar. Hij is geconnecteerd, modern, praktisch en uitermate meeslepend om mee te rijden. Kortom: de ideale auto voor de 21e eeuw. Hij is niet alleen mooi om naar te kijken, maar ook leuk om kennis mee te maken en hij beschikt over een ziel en integriteit zoals enkel Jaguar die kan maken.

Tijdens het Tech Fest kunt u de E-PACE van dichtbij bekijken en uzelf te midden van de actie plaatsen door virtueel deel te nemen aan een sensationele schroefkoprol.

Land Rover Discovery Project Hero

‘Project Hero’, een speciaal uitgeruste Land Rover Discovery voor gebruik door het Oostenrijkse Rode Kruis, beleeft zijn Britse debuut op het Tech Fest.

Project Hero werd ontworpen en ontwikkeld door Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO) en is een geavanceerd communicatievoertuig met een op het dak gemonteerde drone die kan landen terwijl de auto rijdt, alsook een aantal andere voorzieningen die de capaciteiten van de al robuuste Land Rover Discovery nog verbeteren.

Project Hero werd gecreëerd ter ondersteuning van het partnerschap tussen Jaguar Land Rover en de International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies (IFRC), ‘s werelds grootste humanitaire netwerk. Hij wordt momenteel getest door de noodhulpteams van het Oostenrijkse Rode Kruis om levens te helpen redden door sneller in te grijpen bij rampen.

Lighting Up Lives

Jaguar Land Rover zal tegen 2020 licht brengen in het leven van 1,2 miljoen mensen. In samenwerking met Climate Care bieden we schone, veilige en hernieuwbare zonnelampen aan gezinnen in Kenia, die zo elke avond tot vier uur extra licht geven. Deze lampen zorgen er niet alleen voor dat kinderen kunnen studeren en gezinnen kunnen socializen op momenten dat het normaal donker is, maar besparen ook op brandstof en vermijden blootstelling aan de gevaarlijke dampen van de kerosinelampen die veel mensen nog steeds gebruiken.

Door dorpelingen toe te laten om langer thuis te werken, vergroten de lampen ook hun economische onafhankelijkheid. Op termijn zullen alle gezinnen daardoor hun eigen zonnelampen kunnen kopen, waardoor er een positieve cirkel van maatschappelijke en economische voordelen ontstaat.

Tech Fest-bezoekers kunnen de ‘Night Time Sun’-installatie bewonderen, een samenwerking tussen verscheidene kunstenaars die zonnelampen van het ‘Lighting Up Lives’-project gebruiken om levens te veranderen met de kracht van de zon.

Eveneens te zien op het Tech Fest zijn de Formula E-bolide van Panasonic Jaguar Racing en het specifieke stuurwiel, ontworpen voor het Land Rover BAR-zeilteam dat deelneemt aan de America’s Cup.

- EINDE -

Aantekeningen voor redacteurs

Over Tech Fest 2017: "Technology with Heart"

"Technology with Heart" is het thema van het eerste Tech Fest van Jaguar Land Rover. Het evenement verkent de positieve rol die technologie speelt in de nieuwe vorm die aan onder meer de automobielindustrie wordt gegeven.

Het gratis festival vindt plaats in het internationaal gerenommeerde Central Saint Martins, University of the Arts London. Het is toegankelijk voor het publiek van vrijdag 8 september tot zondag 10 september.

Het evenement biedt tal van innoverende stukken en interactieve schermen die laten zien hoe technologie gebruikt wordt om in positieve zin het verschil te maken. Bezoekers kunnen al een blik werpen op een toekomst waarin wagens zelf rijden en men niet meer eigenaar is van een wagen maar wagens gedeeld worden.

Ga het gesprek aan via #JLRTechFest

Over Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ‘s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van de meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken ter wereld.

Wereldwijd stellen we bijna 42.000 mensen tewerk en ondersteunen we nog eens ongeveer 240.000 arbeidsplaatsen bij onze concessies, leveranciers en lokale afdelingen. De productie is geconcentreerd in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zijn er ook fabrieken in China, Brazilië, India en Slowakije.

Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door het verlangen om baanbrekende producten te creëren die fantastische gebruikerservaringen afleveren. Als grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling in de Britse productiesector, hebben we de voorbije vijf jaar 16 miljard pond geïnvesteerd. Dit jaar alleen al besteden we meer dan 4 miljard pond aan de creatie van nieuwe producten en kapitaaluitgaven. In 2016 verkocht Jaguar Land Rover meer dan 583.000 wagens in 136 landen, waarbij meer dan 80 procent van de Britse productie voor export was bestemd.

Central Saint Martins

Central Saint Martins, University of the Arts London staat internationaal bekend om de creatieve energie van zijn studenten, personeel en alumni en heeft een uitzonderlijke reputatie voor zijn opleidingen in kunst, design en podiumkunsten voor studenten op alle niveaus.

De studenten van Central Saint Martins zijn gevestigd in een meermaals bekroond gebouw aan King’s Cross en plukken de vruchten van doorgedreven digitale en traditionele workshops, sociale ruimtes op maat, een baanbrekend theater en een uitgebreide bibliotheek.

Central Saint Martins maakt deel uit van de University of the Arts London (UAL), een internationaal centrum voor innovatieve opleidingen in en studies over kunst, design, mode, communicatie en uitvoerende kunsten. De Universiteit bestaat uit zes colleges: Camberwell College of Arts, Central Saint Martins, Chelsea College of Arts, London College of Communication, London College of Fashion en Wimbledon College of Arts.

Onder de alumni zijn onder meer Reev Aram, Lee Broom, Jarvis Cocker, Terence Conran, Peter Doig, Michael Fassbender, Antony Gormley, Tom Hardy, Joseph Joseph, Christopher Kane, Afroditi Krassa, Stella McCartney, Priestman Goode en Raqib Shaw.

www.arts.ac.uk/csm

Isabelle Michiels PR Manager, Jaguar Land Rover

Over Jaguar Land Rover: de toekomst van moderne luxe opnieuw uitvinden door design

De Reimagine-strategie van Jaguar Land Rover vertaalt zich in een duurzaamheidsgerichte visie op

moderne luxe door design.

Onze toonaangevende, moderne luxe modellen Range Rover, Discovery, Defender en Jaguar zijn wereldwijd in trek. In boekjaar 2021/22 verkochten we meer dan 370.000 wagens in 123 landen. Geëlektrificeerde modellen waren goed voor ongeveer twee derde van de verkochte wagens, dankzij een modellengamma dat naast de nieuwste benzine- en dieselmotoren ook volledig elektrische en hybride elektrische technologieën omvat.

We transformeren onze onderneming om tegen 2039 netto nul CO2 uit te stoten in onze toeleveringsketen, producten en activiteiten en hebben een stappenplan uitgewerkt om de emissies in onze eigen activiteiten en waardeketens tegen 2030 te verminderen door middel van goedgekeurde, op wetenschap gebaseerde doelstellingen. Elektrificering staat centraal bij deze strategie ; alle Jaguar en Land Rover modellen zullen tegen het einde van dit decennium verkrijgbaar zijn in een volledig elektrische uitvoering.

We zijn een Brits bedrijf in hart en nieren, met twee grote ontwerp- en ontwikkelingssites, drie productievestigingen, een motorenfabriek en een batterijassemblagefabriek. We hebben ook autofabrieken in China, Brazilië, India, Oostenrijk en Slowakije, naast zeven technologiecentra over de hele wereld.

Jaguar Land Rover, sinds 2008 een volwaardige dochteronderneming van Tata Motors, heeft een ongeëvenaarde toegang tot toonaangevende wereldspelers in technologie en duurzaamheid binnen de bredere Tata Group.

Voor meer informatie over de Reimagine-strategie van Jaguar Land Rover kunt u terecht op: