WERELDPREMIÈRE: NIEUWE RANGE ROVER VELAR ONTHULD IN HET LONDENSE DESIGN MUSEUM

• Het Design Museum in Londen stelt voor het eerst een wagen tentoon en krijgt meteen de wereldpremière van de nieuwe Range Rover Velar.
  • De Velar is een nieuw model binnen de Range Rover-familie dat de ruimte vult tussen de Range Rover Evoque en Range Rover Sport
  • Consumentgerichte technologie maakt van de wagen een digitale butler die het leven van klanten verbetert.
  • De Velar is vanaf nu tot 5 maart te zien in het Design Museum, meteen ook de start van een langere samenwerking met Jaguar Land Rover.
  • De Range Rover Velar kan vanaf nu worden gereserveerd bij de concessiehouders van Land Rover en is verkrijgbaar vanaf de zomer van 2017 voor een prijs vanaf 57.300 euro.

Londen – Het Design Museum nam vanavond een nieuw stuk op in zijn collectie: de Range Rover Velar. De Velar wordt gelanceerd met een uitgebreid pakket aan technologieën die samen een ingebouwde digitale butler creëren. De kern ervan is het gloednieuwe, ultrageavanceerde Touch Pro Duo-infotainmentsysteem.

Het innoverende systeem, dat wegens zijn slanke profiel en pure oppervlakken de naam "Blade" kreeg van zijn ingenieurs, maakt de technologiebeleving in de wagen helderder, sneller en aangenamer, om rijden nog beter te maken. De vierde telg van de Range Rover-familie werd op spectaculaire wijze onthuld in het Design Museum in Londen, voor een vol huis dat ook getrakteerd werd op een tentoonstelling met foto's van de Velar van de hand van fotograaf met wereldfaam Gary Bryan. De foto's zijn nu te zien op het Instagram-kanaal van het merk (@landrover).

De Velar is de eerste wagen die gelanceerd en tentoongesteld wordt in het nieuwe Design Museum, dat in november 2016 opende voor het grote publiek en zich voordien in Shad Thames bevond. De Velar is nu voor iedereen te zien in het Londense Design Museum in een unieke installatie die open is tot 5 maart 2017. De installatie draagt de naam "Reductionism", een verwijzing naar de filosofie die aan de basis ligt van het model: authentieke kwaliteit blootleggen door complexiteit te verwijderen. Jaguar Land Rover maakte ook bekend dat het een partnership aangaat met het Design Museum voor een reeks gezamenlijke projecten, tentoonstellingen en evenementen in het museum in de loop van de volgende drie jaar.

De nieuwe Velar vult de ruimte in de Range Rover-familie tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport. De voor elke gelegenheid en voor elk terrein geschikte Velar geeft met unieke duurzame materialen en geavanceerde techniek opnieuw concreet vorm aan het Above and Beyond-motto van Land Rover.

Peter Virk, Director of Connected Car and Future Technology van Jaguar Land Rover, verklaarde: “Twee 10" aanraakschermen met hoge resolutie vormen je venster op de wereld. Het geconnecteerde infotainmentsysteem leert van je en anticipeert op wat je nodig gaat hebben, zodat je krijgt wat je wil op het moment dat je het wil. Maar het is nooit opdringerig. Het laat je genieten van de rit en maakt het dagelijkse leven minder stresserend, zoals een goede butler of digitale persoonlijke assistent.”

De geavanceerde boordtechnologie wordt gecombineerd met trendsettende materialen. Zo krijgt de Velar als alternatief voor leder een in het segment unieke, duurzame en hoogwaardige stoffen zetelbekleding. Het materiaal in de kleur Dapple Grey werd ontwikkeld samen met Kvadrat, de toonaangevende producent in Europa van hoogwaardige designstoffen, en wordt aangevuld met inzetstukken van suède.

Een centrale rol in het eigentijdse design van de Velar spelen de full Matrix-Laser LED-koplampen, de smalste ooit op een productiewagen van Land Rover, de verzonken, uitklapbare deurgrepen, en de accenten in de kleur Burnished Copper op de blades in de voorbumper en in de zijroosters.

Aantekeningen voor de redacteurs:

Tijdens de ontwikkeling van de nieuwste aanwinst binnen de Range Rover-familie lieten de designers zich leiden door de volgende vijf principes:

Streven naar reducering: authentieke kwaliteit blootleggen door het verwijderen van complexiteit

• Vormgeving en technische ontwikkeling vanuit een onwrikbaar geloof in "reductionisme"
  • Het luxueuze, ruime interieur is een toevluchtsoord van rust en combineert verfijnde eenvoud met hoogwaardige materialen en prachtige details zoals bedieningselementen die pas zichtbaar worden als ze oplichten

De vierde Range Rover: de volgende revolutie in SUV-design, met precisie in elk detail

• Vult de "leemte" tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport
  • De Range Rover Velar, die ontstaan is uit reductionisme, geeft gestalte aan door technologie mogelijk gemaakt design om de volgende logische stap te zetten in de verruiming van het Range Rover-gamma

Een unieke stamboom: respect voor het weergaloze Range Rover-erfgoed

• Bijna 50 jaar Range Rover-erfgoed biedt het vertrouwen om hoger te mikken, verder te gaan en klanten de mogelijkheid te bieden meer te maken van hun wereld
  • Het Range Rover-erfgoed, de koninklijke top van de wereld van de SUV's, kende zijn start met de allereerste Velar-prototypes uit 1969

De trends van morgen bepalen: een nieuw Range Rover-innovatiestatement

• De Velar zet de geschiedenis van Range Rover-innovatie voort met geavanceerde technologie, fascinerend design en een absolute aandacht voor elk detail
  • Het ultrageavanceerde Touch Pro Duo-infotainmentsysteem, de superslanke matrix-laser LED-koplampen, de verzonken, uitklapbare deurgrepen, en de accenten in Burnished Copper geven vorm aan de trends van morgen

Verfijning voor elke gelegenheid: de verwachtingen overtreffen met de legendarische capaciteiten van Land Rover op elk terrein

• Al de verfijning die klanten verwachten, en tegelijk de ongeëvenaarde capaciteiten van Land Rover op elk terrein, overal ter wereld
  • Uitzonderlijke prestaties en wendbaarheid op de verharde weg gecombineerd met een uitstekend rijcomfort en schitterende onverstoorbaarheid
  • De naam Velar maakt deel uit van het rijke Range Rover-erfgoed. De oorsprong ervan gaat terug naar de eerste Range Rover-prototypes die in de jaren '60 gecreëerd werden door Charles Spencer King. Om de echte identiteit te verbergen van de 26 preproductie-Range Rovers kozen de ontwikkelingsingenieurs de naam Velar, afgeleid van het Latijnse velare, dat versluieren of bedekken betekent.
  • Al sinds 1948 maakt Land Rover rasechte 4x4's met volwaardige terreincapaciteiten over het hele modellengamma. De Defender, Discovery, Discovery Sport, Range Rover Sport, Range Rover en Range Rover Evoque zijn elk wereldwijd de referentie in hun SUV-segment. 80% van het modellengamma wordt geëxporteerd naar meer dan 100 landen.

Isabelle Michiels PR Manager, Jaguar Land Rover

Over Jaguar Land Rover: de toekomst van moderne luxe opnieuw uitvinden door design

De Reimagine-strategie van Jaguar Land Rover vertaalt zich in een duurzaamheidsgerichte visie op

moderne luxe door design.

Onze toonaangevende, moderne luxe modellen Range Rover, Discovery, Defender en Jaguar zijn wereldwijd in trek. In boekjaar 2021/22 verkochten we meer dan 370.000 wagens in 123 landen. Geëlektrificeerde modellen waren goed voor ongeveer twee derde van de verkochte wagens, dankzij een modellengamma dat naast de nieuwste benzine- en dieselmotoren ook volledig elektrische en hybride elektrische technologieën omvat.

We transformeren onze onderneming om tegen 2039 netto nul CO2 uit te stoten in onze toeleveringsketen, producten en activiteiten en hebben een stappenplan uitgewerkt om de emissies in onze eigen activiteiten en waardeketens tegen 2030 te verminderen door middel van goedgekeurde, op wetenschap gebaseerde doelstellingen. Elektrificering staat centraal bij deze strategie ; alle Jaguar en Land Rover modellen zullen tegen het einde van dit decennium verkrijgbaar zijn in een volledig elektrische uitvoering.

We zijn een Brits bedrijf in hart en nieren, met twee grote ontwerp- en ontwikkelingssites, drie productievestigingen, een motorenfabriek en een batterijassemblagefabriek. We hebben ook autofabrieken in China, Brazilië, India, Oostenrijk en Slowakije, naast zeven technologiecentra over de hele wereld.

Jaguar Land Rover, sinds 2008 een volwaardige dochteronderneming van Tata Motors, heeft een ongeëvenaarde toegang tot toonaangevende wereldspelers in technologie en duurzaamheid binnen de bredere Tata Group.

Voor meer informatie over de Reimagine-strategie van Jaguar Land Rover kunt u terecht op: