ZELFRIJDENDE RANGE ROVER RIJDT AUTONOOM RONDJES ROND COVENTRY

Woensdag 10 oktober 2018

• Eerste autonome rit op complexe ring rond Coventry uitgevoerd door Range Rover Sport
  • De auto bood het hoofd aan kruispunten, invoegstroken en rijstrookwissels – volledig autonoom en aan de maximaal toegelaten snelheid van 64 km/u
  • De test kaderde in het Britse Autodrive-project van 20 miljoen pond, dat door de overheid werd gesponsord en deze maand afloopt
  • Jaguar Land Rover wil binnen de tien jaar zelfrijdende auto’s op de markt brengen

Antwerpen, 10 oktober 2018 – Een Range Rover Sport voltooide zopas de allereerste autonome rit op een van de meest complexe wegtypes in het Verenigd Koninkrijk. Een zelfrijdend prototype van de Range Rover Sport heeft de complexe ringweg rond Coventry afgelegd en wist met succes van rijstrook te veranderen en in en uit te voegen aan de maximaal toegelaten snelheid van 40 mijl per uur (64 km/u)

De test kadert in het driejarenproject UK Autodrive van 20 miljoen pond, dat door de overheid werd gefinancierd en deze maand ten einde loopt. De ingenieurs van Jaguar Land Rover hebben de zelfrijdende technologie eerst uitgebreid getest op gesloten circuits, alvorens ze de openbare weg opgingen in Milton Keynes en Coventry.

De Range Rover Sport waarmee de test werd uitgevoerd, werd gekozen vanwege zijn prestaties en bestaande uitrusting, zoals de adaptieve cruise control, en werd bovendien voorzien van bijkomende RADAR- en LIDAR-sensoren. In combinatie met de bevindingen van het UK Autodrive-onderzoek kan de wagen nu autonoom rekening houden met rotondes, verkeerslichten, voetgangers, fietsers en andere voertuigen op complexe wegen. Hij kan zichzelf ook parkeren.

Mark Cund, Autonomous Vehicle Research Manager bij Jaguar Land Rover, zei: “De ringweg rond Coventry staat bekend om zijn complexe in- en uitritten. Dat zorgt voor erg moeilijke rijomstandigheden en stress, met name in de spits.

“Onze zelfrijdende auto heeft geen last van de stress, frustraties of vermoeidheid waarmee een bestuurder kan kampen en is dus in staat om zelfs de meest stresserende situaties geheel stressvrij te maken.”

De Jaguar Land Rover-ingenieurs ontwikkelden ook geconnecteerde functies in het kader van UK Autodrive. Die veiligheidsverhogende en emissieverlagende technologieën gebruiken het internet om verbinding te maken met andere voertuigen en met de infrastructuur, zoals verkeerslichten.

UK Autodrive heeft geholpen om de ontwikkeling van Jaguar Land Rovers toekomstige zelfrijdende en geconnecteerde technologieën te versnellen. Het project versterkte ook de positie van de Midlands als centrum voor mobiliteitsinnovaties. De grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië, met hoofdkwartier in Coventry, werkt aan vol- en semiautonome technologieën om bestuurders de keuze te bieden tussen een actieve en autonome rijervaring. De visie van de onderneming bestaat erin om zijn zelfrijdende auto’s tot de capabelste ter wereld te maken, ongeacht het terrein en het weer, en toch de klant in staat te stellen om steeds de controle terug te nemen.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.media.jaguarlandrover.com of neemt u contact op met:

Isabelle Michiels
T: 03 241 11 32
E: imichiel@jaguarlandrover.com

Over Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, het meest vooraanstaande merk van prestigieuze terreinwagens ter wereld, en Jaguar, een van de meest hoogwaardige luxe- en sportwagenmerken ter wereld.

We stellen wereldwijd meer dan 44.000 mensen tewerk en ondersteunen nog eens 260.000 functies via ons dealernetwerk en bij onze leveranciers en lokale ondernemingen. De productie is geconcentreerd in het VK. Daarnaast zijn er ook fabrieken in China, Brazilië, Oostenrijk en Slowakije.

Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door de passie om onovertroffen wagens te maken en onze klanten fantastische ervaringen te bieden gedurende hun hele levensduur. Onze producten worden wereldwijd verkocht. In 2017 verkocht Jaguar Land Rover 621.109 wagens in 130 landen, waarbij meer dan 80 procent van onze wagens voor export was bestemd.

Over UK Autodrive

UK Autodrive is het grootste van drie consortia die in het Verenigde Koninkrijk gecreëerd werden om de introductie van zelfrijdende voertuigen in het VK te ondersteunen. UK Autodrive brengt toonaangevende technologiebedrijven en autoconstructeurs, toekomstgerichte lokale autoriteiten en academische instellingen samen voor een grootschalige, drie jaar durende Britse test met autonome en geconnecteerde voertuigtechnologieën in Milton Keynes en Coventry. UK Autodrive wordt door de overheid en de industrie gefinancierd. De wedstrijd werd georganiseerd door het Britse innovatiebureau ‘Innovate UK’. Voor meer informatie, zie www.ukautodrive.com

RADAR

Een radar is een obstakeldetectiesysteem dat radiogolven gebruikt om de afstand tot en de hoek of snelheid van voorwerpen te detecteren.

LIDAR

Lidar is een detectiemethode die de afstand tot een voorwerp meet door het voorwerp in kwestie te verlichten met pulserend laserlicht en de gereflecteerde pulsen met een sensor te meten. De verschillen in terugkeertijd en golflengtes kunnen worden gebruikt om digitale 3D-voorstellingen van het voorwerp te maken en zo een hogeresolutiekaart van de omgeving te creëren.

40 Years of Coventry Inner Ring Road – ITV News Central