EERSTE TESTS OP OPENBARE WEG VAN ZELFRIJDENDE JAGUAR LAND ROVERS

Coventry, VK. Jaguar Land Rover neemt deel aan de eerste wegtests in het VK van autonome en verbonden voertuigen. Praktijktests brengen Jaguar Land Rover weer een stap dichter bij de intelligente wagen.

Als onderdeel van het £ 20 miljoen kostende UK Autodrive-project test Jaguar Land Rover een aantal onderzoekstechnologieën die auto's in staat stellen te communiceren met elkaar en met de weginfrastructuur, zoals verkeerslichten langs de weg in Coventry. Met de tests zal onderzocht worden hoe toekomstige verbonden en autonome voertuigen zich op dezelfde manier kunnen gedragen en kunnen reageren als mensen tijdens het rijden.

Jaguar Land Rover ontwikkelt zowel volledig autonome als semi-autonome technologieën om klanten de keuze te bieden tussen beide rijmodi en tegelijk een aangename en veilige rijervaring te behouden. De visie van de constructeur bestaat erin zelfrijdende voertuigen te bouwen die zich kunnen handhaven in de meest uiteenlopende weg- en terreinomstandigheden en weertypes.

Nick Rogers, Executive Director - Product Engineering van Jaguar Land Rover, verklaarde: “Testen met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg is bijzonder boeiend. Door de complexiteit van de omgeving moeten we robuuste manieren vinden om de verkeersveiligheid in de toekomst verder te verhogen. Op basis van de signalen van tal van sensoren, en de ontwikkeling van intelligente manieren om die gegevens te verwerken, bouwen we de technische knowhow op om deze technologieën als een van de eersten in de auto te gaan toepassen. Jaguar Land Rover is er trots op een van de leiders te zijn in gezamenlijke onderzoeksprojecten voor autonome en verbonden wagens. We ondersteunen innoverend onderzoek dat een wezenlijk deel zal uitmaken van de infrastructuur, technologie en juridische omkadering die vereist zijn om binnen het volgende decennium te komen tot intelligente, zelfrijdende voertuigen.”

Met de start van de tests voegt Coventry zich bij slechts 12 andere steden die wereldwijd tests doen op de openbare weg.

UK Autodrive is het grootste van drie consortia die gecreëerd werden om de introductie van zelfrijdende voertuigen in het VK te ondersteunen. Het helpt het Verenigd Koninkrijk te positioneren als wereldwijd kenniscentrum voor het onderzoek naar en de ontwikkeling en integratie van autonome en verbonden voertuigen in de maatschappij. Het consortium toonde al de waarde van deze onderzoekstechnologieën aan op het gesloten circuit. De start van de praktijktests is de volgende stap om het onderzoek om te zetten in reëel inzetbare oplossingen. De tests lopen door tot in 2018.

Over Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ‘s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van de meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken ter wereld. We innoveren continu: het volgende jaar gaat meer dan £ 4 miljard naar nieuwe producten en investeringen.

Over UK Autodrive

UK Autodrive is een consortium van toonaangevende technologie- en autobedrijven, lokale autoriteiten en academische instellingen die samenwerken aan een drie jaar durend, Brits project rond verbonden en autonome technologieën, alvorens het eind 2017 evolueert naar afgesloten wegen in Milton Keynes en Coventry. Het Autodrive-project bereikt zijn hoogtepunt in een reeks van tests en demonstraties op open wegen in beide steden in 2018. Zo helpt het project om het Verenigd Koninkrijk te positioneren als wereldwijd kenniscentrum voor het onderzoek naar en de ontwikkeling en integratie van autonome en verbonden voertuigen in de maatschappij. Het project zal ook andere aspecten van autonoom rijden onderzoeken, waaronder veiligheid, cyberveiligheid en juridische verzekeringstechnische aspecten, evenals de aanvaarding van verbonden en autonoom rijdende voertuigen door het publiek.

Imogen Pierce Communications Officer, Jaguar Landrover
Lisa Palmer Corporate Affairs Manager, Jaguar Landrover
Tobias Van Assche Manager, Grayling PR
Imogen Pierce Communications Officer, Jaguar Landrover
Lisa Palmer Corporate Affairs Manager, Jaguar Landrover
Tobias Van Assche Manager, Grayling PR

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ‘s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van de meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken ter wereld. Wereldwijd stellen we meer dan 44.000 mensen tewerk en ondersteunen we nog eens ongeveer 260.000 arbeidsplaatsen bij onze retailers, leveranciers en lokale afdelingen. De productie is geconcentreerd in het VK. Daarnaast zijn er ook fabrieken in China, Brazilië, Oostenrijk en Slowakije.

Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door de passie om wagens te maken die de beste in hun klasse zijn en onze klanten fantastische ervaringen bieden gedurende hun hele levensduur. Onze producten worden wereldwijd verkocht. In 2017 verkocht Jaguar Land Rover 621.109 wagens in 130 landen. Meer dan 80 procent van onze wagens was bestemd voor de export.