JAGUAR LAND ROVER ZET ELEKTRIFICATIE IN SNEL TEMPO DOOR

• Jaguar lanceert I-PACE eTROPHY – ‘s werelds eerste merkspecifieke kampioenschap voor elektrische wagens
  • Vanaf 2020 zullen alle nieuwe Jaguar Land Rover-modellen deels elektrisch worden aangedreven
  • Nieuwe Discovery SVX is de meest extreme Land Rover op de markt
  • Zes Jaguar Land Rover-modellen debuteren op het salon van Frankfurt
  • Verkoop 8 procent hoger in 2017 dan in zelfde periode van 2016

Frankfurt, 12 september 2017, 12:20 uur Jaguar Land Rover heeft zopas de Jaguar I‑PACE racewagen onthuld. Die zal deelnemen aan het baanbrekende merkspecifieke kampioenschap dat in het kader van het Wereldkampioenschap Formule E wordt gereden. De elektrische racewagen werd afgeleid van de Jaguar I-PACE, een zuiver elektrische, prestatiegerichte prestige-SUV, die volgend jaar op de markt komt maar al heel wat klanten wist te verleiden tot een bestelling. Het nieuwe kampioenschap, dat de naam Jaguar I-PACE eTROPHY kreeg, wordt vanaf 2018 gereden op het Formula E-circuit.

Dr. Ralf Speth, CEO van Jaguar Land Rover, verklaarde:

“Dankzij de technologie die we op het circuit ontwikkelen, kunnen we onze klanten sensationele wagens aanbieden. De wereld verandert snel en we willen de verwachtingen van onze klanten blijven overtreffen. Vanaf 2020 zullen alle nieuwe Jaguar Land Rover-modellen deels elektrisch worden aangedreven. Klanten zullen daarbij de keuze krijgen tussen batterijaangedreven elektrische wagens, oplaadbare hybridemodellen en ‘mild hybrids’, die onze ultraschone benzine- en dieselmotoren aanvullen.

“De toekomstige mobiliteit wordt allesbehalve saai. Zoals altijd zullen onze producten passie en emotie verenigen met een unieke, verleidelijke en capabele uitstraling om zich van de massa te onderscheiden.”

De nieuwe Land Rover Discovery SVX, het meest avontuurlijke lid van de Discovery-familie, beleeft eveneens zijn wereldpremière op het autosalon van Frankfurt. Het meest extreme en capabele seriemodel van Land Rover kreeg een grotere bodemvrijheid, een speciaal afgesteld Terrain Response-systeem voor extreme terreincapaciteiten en een 5,0-liter V8-compressormotor op benzine. De SVX zal met de hand worden geassembleerd door de afdeling Special Vehicle Operations van Jaguar Land Rover en wordt vanaf 2018 verkrijgbaar voor onze klanten.

Zes Jaguar Land Rover-modellen beleven hun première in Frankfurt: de Land Rover Discovery SVX; de prestatiegerichte compacte SUV E-PACE, de kleinere broer van de Jaguar F-PACE en Jaguars nieuwste model; de Jaguar XE Project 8, de krachtigste Jaguar ooit gebouwd, met 600 pk voor echte prestaties van een supersportwagen; de Jaguar XJR575, de snelste versie ooit van Jaguars topberline XJ; de elektrische I-PACE racewagen en de Jaguar XF Sportbrake.

De jongste verkoopcijfers van Jaguar Land Rover (31 augustus 2017), geven blijk van een bemoedigende klantenrespons op de innovatieve nieuwe producten van beide merken.

Tot nog toe werden dit kalenderjaar al 401.565 wagens verkocht, een stijging met 8 procent tegenover vorig jaar. Die stijging werd in de hand gewerkt door de Jaguar F-PACE, Wereldauto van het Jaar 2017 én Vrouwenauto van het Jaar, die zijn verkoop meer dan verdubbelde in zijn lanceringsjaar na een reeks succesvol marktlanceringen. Ook was er een sterke vraag naar de gevestigde waarden, zoals het topmodel Range Rover (een stijging met 11 procent) en nieuw gelanceerde modellen zoals de Jaguar XLF met lange wielbasis in China (die de XF-verkoop een boost van 15 procent gaf).

In vergelijking met vorig jaar steeg de verkoop in China (+28 procent) en Noord-Amerika (+13 procent), terwijl hij stabiel bleef in Europa en het Verenigd Koninkrijk (respectievelijk +1 procent en +4 procent).

In het laatste kwartaal (april tot juni 2017) bedroeg de omzet £5,6 miljard, een stijging met £244 miljoen. De winst voor belastingen bedroeg £595 miljoen, tegenover £399 miljoen in Q1 van 2016, waaronder een eenmalig krediet van £437 miljoen dankzij wijzigingen om de duurzaamheid van de pensioenplannen van de onderneming te verbeteren. Dat werd gecompenseerd door de verwachte verkoopdaling in Q1 van 2017 na een erg sterk Q4 van 2016/2017, plus de verderzetting van de lancerings- en groeikosten.

In boekjaar 2017/2018 wil Jaguar Land Rover meer dan £4 miljard euro investeren in opwindende nieuwe producten, innovatieve technologieën en een hogere productiecapaciteit.

Einde

Over Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ‘s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van ‘s werelds meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken.

Wereldwijd stellen we meer dan 40.000 mensen te werk en ondersteunen we nog eens ongeveer 240.000 arbeidsplaatsen bij onze concessies, leveranciers en lokale afdelingen. De productie is geconcentreerd in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zijn er ook fabrieken in China, Brazilië, India en Slowakije.

Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door het verlangen om baanbrekende producten te creëren die fantastische gebruikerservaringen afleveren. Als grootste investeerder in onderzoek en ontwikkeling in de Britse productiesector, hebben we de voorbije vijf jaar 12 miljard pond geïnvesteerd. Dit jaar alleen al besteden we meer dan 3 miljard pond aan de creatie van nieuwe producten en kapitaaluitgaven. In 2016 verkocht Jaguar Land Rover meer dan 583.000 wagens in 136 landen, waarbij meer dan 80 procent van de Britse productie voor export was bestemd.

www.media.jaguarlandrover.com