Jaguar XE viert eerste jaar met belangrijke mijlpaal op het gebied van recyclage

• Baanbrekende aluminiumrecyclage in 'gesloten lus' recupereert op een jaar tijd ruim 50.000 ton aluminium, het gewicht van 200.000 XE-koetswerken.
  • ‘REALCAR’-aluminiumrecyclage voorkwam de uitstoot van 500.000 ton aan CO2-equivalent in dezelfde periode.
  • Passende viering van het eerste volledige verkoopjaar voor de aluminium Jaguar XE, 's werelds eerste wagen met zo'n hoog gehalte aan gerecycleerd aluminium.

Op het moment dat de Jaguar XE zijn eerste volledige verkoopjaar viert, werd ook een belangrijke mijlpaal bereikt voor 'REALCAR', het baanbrekende project rond gerecycleerd aluminium dat bijdraagt tot het aluminiumintensieve koetswerk van de bekroonde berline.

Jaguar Land Rover heeft meer dan 50.000 ton aluminiumafval gerecupereerd, het gewicht van 200.000 XE-koetswerken. Dat aluminium werd in 2015-2016 terug in het productieproces geïntegreerd en voorkwam het equivalent van 500.000 ton aan CO2-uitstoot. Dat komt omdat er geen primair aluminium werd gebruikt.

Die cijfers zijn het resultaat van het project 'REALCAR' waarbij elf Britse persateliers een gesloten-lussysteem implementeerden om aluminiumafval te scheiden, zodat het opnieuw kon worden gesmolten tot gerecycleerd aluminium voor gebruik in Jaguar Land Rover-voertuigen.

Het onderzoeksproject onder leiding van Jaguar Land Rover werd deels gefinancierd door Innovate UK en resulteerde ook in de ontwikkeling van een nieuwe legering op basis van aluminium, die een hoger percentage van het gerecupereerde afval toelaat. In 2014 werd de Jaguar XE 's werelds eerste wagen die werd gebouwd met deze innovatieve, ultrasterke aluminiumlegering van projectpartner Novelis.

Er werd meer dan 7 miljoen euro geïnvesteerd in de eigen persafdelingen van Jaguar Land Rover in Halewood, Castle Bromwich en Solihull. Die investering werd gedaan om complexe scheidingssystemen te installeren die het aluminiumafval verzamelen en verdelen, om het vervolgens opnieuw te smelten en het afval te verminderen. Tegelijk werd er ook een hogere kwaliteit en meerwaarde gerealiseerd.

Dit aluminiumrecyclageproces biedt enorme voordelen op het gebied van duurzaamheid: de recyclage van aluminium vergt immers 95 procent minder energie dan de productie van primair aluminium.

Nick Rogers, Group Engineering Director, verklaarde:

"Innovatie staat centraal in alles wat we doen bij Jaguar Land Rover. We worden gedreven door het verlangen om alsmaar kwalitatievere en lichtere voertuigen te bouwen, maar we willen ook nieuwe normen vestigen door de manier waarop we ze bouwen. Innovatieve projecten zoals REALCAR geven blijk van ons engagement om onze duurzaamheidsdoelstellingen met succes te realiseren. Het huidige succes betekent een belangrijke stap voorwaarts in onze doelstelling om tegen 2020 tot 75 procent aan gerecycleerd aluminium te gebruiken in onze koetswerkstructuren."

Het structurele niveau van gerecycleerd aluminium werd sindsdien getest en geïntroduceerd in de lichte aluminiumkoetswerken van de volledig nieuwe Jaguar XF en F-PACE.

REALCAR maakt deel uit van de circulaire besparingsstrategie van Jaguar Land Rover om middelen in de hele onderneming doeltreffender te gebruiken.

#JLRclosedloop #REALCAR

Aantekeningen voor redacteurs:

• REALCAR staat voor 'REcycled ALuminium CAR'.
  • Het onderzoeksproject REALCAR was een partnerschap tussen Jaguar Land Rover en de volgende partners: Innovate UK, Novelis, Zyomax, Norton Aluminium, Stadco, Brunel University en Innoval Technology.
  • Innovate UK is het innovatieagentschap van het Verenigd Koninkrijk. Het richt zich tot ondernemingen en stimuleert baanbrekende innovaties uit de Britse economie door ondernemingen te financieren en met elkaar in contact te brengen zodat ze de producten, processen en industrieën van de toekomst kunnen creëren. Hun missie bestaat erin de productiviteit te verhogen, de export te stimuleren en de Britse economie veel sneller te laten groeien dan in andere landen. Voor meer informatie en om op de hoogte te blijven van het jongste nieuws, kunt u terecht op http://www.gov.uk/innovateuk, op de Twitter-pagina @innovateuk en op het YouTube-kanaal www.youtube.com/InnovateUK.
  • Het aluminiumintensieve koetswerk van de Jaguar XE (75% aluminium) weegt 251 kilogram. 50.000 ton aan aluminiumafval is dus het equivalent van 199.203 XE-koetswerken.
  • Het CO2-equivalent houdt rekening met alle broeikasgassen, niet alleen met CO2.
  • Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur in Groot-Brittannië.
  • Jaguar Land Rover produceerde in 2015 meer dan 500.000 voertuigen in zijn drie productievestigingen in Solihull, Birmingham en Liverpool.
  • In januari werd Jaguar Land Rover door Bloomberg uitgeroepen tot 'Beste Britse Werkgever van 2016'.
  • In de afgelopen vijf jaar heeft Jaguar Land Rover zijn verkoop en tewerkstelling verdubbeld, zijn omzet meer dan verdrievoudigd en ruim 12 miljard pond sterling geïnvesteerd in de creatie van nieuwe producten en kapitaaluitgaven.
  • Jaguar Land Rover noteerde in 2015-2016 een recordboekjaar met een wereldwijde verkoop van 521.571 voertuigen.
  • De onderneming plant de komende vijf jaar nog eens vijftig productacties.
  • Jaguar Land Rover is een van de grootste exporteurs van het Verenigd Koninkrijk en haalt 80 procent van zijn inkomsten uit de export.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.newsroom.jaguarlandrover.com of bij:

Isabelle Michiels - PR Manager
T: 03 241 11 32
M: 0476 427 738
E: imichiel@jaguarlandrover.com

Isabelle Michiels PR Manager, Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ‘s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van de meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken ter wereld. Wereldwijd stellen we meer dan 44.000 mensen tewerk en ondersteunen we nog eens ongeveer 260.000 arbeidsplaatsen bij onze retailers, leveranciers en lokale afdelingen. De productie is geconcentreerd in het VK. Daarnaast zijn er ook fabrieken in China, Brazilië, Oostenrijk en Slowakije.

Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door de passie om wagens te maken die de beste in hun klasse zijn en onze klanten fantastische ervaringen bieden gedurende hun hele levensduur. Onze producten worden wereldwijd verkocht. In 2017 verkocht Jaguar Land Rover 621.109 wagens in 130 landen. Meer dan 80 procent van onze wagens was bestemd voor de export.