VAN I-PACE TOT I-PACE: JAGUAR LAND ROVER GEEFT ALUMINIUM EEN TWEEDE LEVEN

• Gerecycled aluminium voor productie nieuwe modellen
  • Tests uitgevoerd met vroege pre-productiemodellen van Jaguar I-PACE
  • REALITY-project helpt bij het recyclen van groot aantal voertuigen

Antwerpen – Jaguar Land Rover begint aan de nieuwe fase van zijn circulaire strategie met de implementatie van een innovatieve recyclingtechnologie. Hiermee wordt het aluminium van afgedankte auto’s hergebruikt voor de productie van nieuwe modellen.

Het REALITY-project streeft ernaar om het aluminium van bestaande voertuigen van Jaguar en Land Rover te recyclen tot nieuwe, hoogwaardige aluminium onderdelen voor de productie van nieuwe modellen.

Het recyclingproces wordt op dit moment getest bij pre-productiemodellen van de Jaguar I-PACE, waarvan het lithium-ion batterijpakket verwijderd is. De batterij wordt hergebruikt in een nader te bepalen toepassing. De rest van de I-PACE wordt met behulp van hightech sensoren van Axion gesorteerd op materiaalsoort, waarna het aluminium gesmolten en opnieuw gevormd wordt.

CO2-uitstoot terugdringen

Als REALITY volledig operatief is, moet de CO2-uitstoot van het productieproces zoveel mogelijk teruggedrongen worden. Jaguar Land Rover streeft ernaar om zo min mogelijk nieuw aluminium te gebruiken bij de productie van auto’s. De fabrikant heeft zijn mondiale CO2-uitstoot al met 46% weten te verlagen en gaat voor nog verdere reductie.

300.000 ton gerecycled aluminium

Het baanbrekende project, dat ondersteund wordt door Innovate UK, helpt Jaguar Land Rover bij het uitbreiden van het circulaire productieproces. Tussen september 2013 en januari 2019 is al 300.000 ton gerecycled aluminium gebruikt voor modellen met de kenmerkende aluminium architectuur, waaronder de nieuwe Jaguar XE.

Jaguar XE

De Jaguar XE was in 2014 ’s werelds eerste auto met carrosseriedelen bestaande uit de aluminiumlegering RC5754, dat 75% gerecycled aluminium bevat. De helft van de XE-carrosserie bestaat uit aluminiumlegeringen die voor een groot deel uit gerecycled aluminium bestaan. Dat is mede mogelijk gemaakt door de circulaire productielijnen in de Britse en Slovaakse productiefaciliteiten.

Eenvoudige implementatie

Als onderdeel van de ACES-strategie (Autonomous, Connected, Electrified en Shared) kan Jaguar Land Rover dankzij het REALITY-project beginnen met het recyclen van een groot aantal oude modellen. De auto’s worden snel verzameld, ontmanteld en gerecycled, waarna het gerecyclede materiaal eenvoudig is toe te passen in het bestaande productieproces.

75% aluminium nog steeds gebruikt

Jaguar Land Rover gebruikt 180.000 ton aluminium per jaar, ofwel een klein percentage van de 80 miljoen ton die jaarlijks wereldwijd geproduceerd wordt. Het is een van de meest gerecyclede producten ter wereld en 75% van het ooit geproduceerde aluminium wordt nog steeds gebruikt.

Gaëlle Guillaume, Lead Project Manager, REALITY bij Jaguar Land Rover, zegt: “More than a million cars are crushed every year in the UK and this pioneering project affords us a real opportunity to give some of them a second life. Aluminium is a valuable material and a key component in our manufacturing process and as such we’re committed to ensuring our use of it is as responsible as possible.”

Tot het uiterste getest

Het gerecyclede aluminium wordt tot het uiterste getest door wetenschappers van de Brunel University. Zij testen het materiaal op sterkte en puurheid om te controleren of het voldoet aan de hoge kwaliteitseisen van Jaguar Land Rover.

EINDE BERICHT

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Annick Van Cauwenberge
PR Manager Jaguar Land Rover Belux
T: 03 241 11 35
M : 0476 319 629
E : avancauw@jaguarlandrover.com

Internationale Jaguar-mediasite: www.media.jaguar.com
Internationale Land Rover-mediasite: www.media.landrover.com

Het circulaire productieproces van Jaguar Land Rover

De circulaire economie is het alternatief voor de traditionele lineaire economie (produceren-gebruiken-afbreken) waarbij er wordt onderzocht hoe materialen zo duurzaam en efficiënt mogelijk gebruikt kunnen worden. Materialen en producten worden aan het einde van de levenscyclus gerecycled en hergebruikt.

Bij Jaguar Land Rover onderzoekt men alles wat van betekenis is voor de merken en de klant. Met de toenemende schaarste van natuurlijke bronnen zijn onderzoeken naar het recyclen van materialen erg waardevol. De vraag is dan ook: hoe kunnen we een product een tweede of derde levensfase geven? Jaguar Land Rover streeft naar een efficiënte en ethisch verantwoorde productie van zijn modellen.

Jaguar Land Rover is de grootste autoconstructeur van Groot-Brittannië en is opgebouwd rond twee iconische Britse automerken: Land Rover, ‘s werelds toonaangevende merk van prestigieuze terreinwagens, en Jaguar, een van de meest vooraanstaande luxe- en sportwagenmerken ter wereld. Wereldwijd stellen we meer dan 44.000 mensen tewerk en ondersteunen we nog eens ongeveer 260.000 arbeidsplaatsen bij onze retailers, leveranciers en lokale afdelingen. De productie is geconcentreerd in het VK. Daarnaast zijn er ook fabrieken in China, Brazilië, Oostenrijk en Slowakije.

Bij Jaguar Land Rover worden we gedreven door de passie om wagens te maken die de beste in hun klasse zijn en onze klanten fantastische ervaringen bieden gedurende hun hele levensduur. Onze producten worden wereldwijd verkocht. In 2017 verkocht Jaguar Land Rover 621.109 wagens in 130 landen. Meer dan 80 procent van onze wagens was bestemd voor de export.